Безкоштовний вебінар "Поширені помилки SEO оптимізації інтернет-магазину"

Бізнес-план — це документ, який детально описує особливості інтернет-магазину, надає фінансові розрахунки, показує потенційні труднощі та способи їх вирішення. Але різні бізнеси мають свої особливості, тому й їхні бізнес-плани будуть значно відрізнятися. Але всі вони створюються за загальним пошаговим принципом, за однією структурою. У цій статті ми детально її описали, а також розповіли про функції бізнес-плану та помилки під час його створення.

У чому допомагає бізнес-план онлайн-магазину

Оцінка вкладень у виробництво

Якщо ви плануєте відкривати виробництво, потрібно чітко розуміти:

  • чи вистачить вам на це коштів;

  • чи зможете ви на початку виробляти продукцію без отримання регулярного прибутку;

  • чи окупиться бізнес, чи може вигідніше перепродувати готові товари від постачальників.

Вивчення потенційної ніші для торгівлі

Напрямків для торгівлі безліч, але без глибокого дослідження ніші складно зрозуміти, чи буде вона вигідною у вашому випадку. Планування та детальні розрахунки допоможуть це визначити і, при необхідності, знайти перспективнішу нішу. Для цього варто використовувати Google Trends, стежити за інформаційними ресурсами з якісною аналітикою і відштовхуватися від власного досвіду. Набагато легше продавати продукт, у якому ви розбираєтеся.

Оцінка фінансових можливостей

Необхідно чітко розуміти, на що піде стартовий капітал. Яка частина піде на закупівлю або виробництво продукту, яка на маркетинг, яка на упаковку, оплату праці, оренду офісу тощо. Якщо ваших фінансів не вистачить на запуск і перші кілька місяців, які ви можливо будете працювати без прибутку, краще переглянути свої плани. Наприклад, зайнятися дропшипінгом.

Визначення можливих труднощів

У документі можна передбачити передбачувані труднощі та запропонувати варіанти їх вирішення. Наприклад, якщо ви будете продавати посуд, є ризик, що до покупців він буде приходити з пошкодженнями. Тому вам варто опрацювати механізм отримання компенсацій від служби доставки та прописати гарантійний термін для користувачів.

Оцінка конкурентоспроможності підприємства

Дослідження конкурентів у обраній ніші дозволить зрозуміти, чи зможете ви виділитися на їхньому фоні та чи зумієте змагатися з ними на рекламних аукціонах Google і Facebook. Якщо ви плануєте продавати модну електроніку, вам знадобляться великі бюджети на рекламу, надійні постачальники тощо. Якщо ви не зможете це забезпечити, варто починати з менш популярної ніші.

Допомога в отриманні фінансування

Бізнес-план — це коротка та детальна інформація про вашу компанію та її перспективи. Саме він стане головним інструментом для залучення інвесторів або отримання гранту від Державної служби зайнятості.

Помилки під час складання бізнес-плану

Відсутні чіткі цілі

«Наздогнати та перегнати Розетку» або «заробити перший мільйон» — це не чіткі цілі, а мрії. Мета має бути конкретною і здійсненною за певний термін. Саме досягненню цілей повинні підкорятися всі ваші дії. Наприклад, якщо мета — за рік повністю перейти на продаж товарів власного виробництва, необхідно більше інвестувати в матеріали та наймати нових людей.

Відсутнє глибоке дослідження ринку в обраній ніші

Підприємці часто приділяють дуже багато уваги виробничим питанням, але не в змозі розповісти, як і кому продаватимуть свої товари. Вони вкладаються в закупівлю продукції, а потім виявляється, що ринок нею пересичений або що конкуренти продають їх на 20% дешевше завдяки пільговим умовам від постачальника.

Не продумано деталі

Чим докладніший план, тим краще. Необхідно прописати інформацію про постачальників, можливості отримання інвестицій, виробничі процеси, маркетингові плани тощо. Це важливі деталі, які краще продумати заздалегідь.

Неправильна оцінка вартості бізнесу

Без докладних розрахунків, під час запуску бізнесу можна виявити, що він обходиться значно дорожче запланованої суми. Через це доведеться терміново шукати кошти або відмовлятися від запуску.

Структура бізнес-плану

Титульний лист

Ця сторінка — візитівка, яка несе читачеві основну організаційну інформацію про бізнес і його творця. На ній потрібно вказати:

  • назву сайту;

  • назву компанії, яка реалізовує проект;

  • розташування офісу організації;

  • канали, за якими можна зв'язатися з керівником, — номер телефону, адреса електронної пошти тощо;

  • прізвище, ім'я та по-батькові власника інтернет-магазину;

  • дату написання плану;

  • умови конфіденційності — читачі зобов'язуються не копіювати документ і не передавати його третім особам.

Резюме

Мета цього розділу — привернути інтерес до бізнес-плану. На його підставі читачі формують перше враження про бізнес. Тому потрібно стисло викласти всі головні моменти та цілі. Резюме краще створювати після того, як план написано повністю, щоб не пропустити важливі моменти. У резюме варто коротко описати:

  • завдання підприємства;

  • доступні ресурси;

  • процес реалізації цілей;

  • рівень конкурентоспроможності компанії;

  • можливі обсяги продажів і прибутку;

  • головні маркери ефективності бізнесу.

Якщо документ побачать інвестори, в резюме також потрібно вказати, скільки грошей вам потрібно й коли інвестори отримають від бізнесу прибуток.

Продукт

У цій частині бізнес-плану необхідно детально розповісти про товари, які ви плануєте продавати в інтернет-магазині. Для цього потрібно:

  • описати, чим продукт відрізняється від продукту конкурентів;

  • відзначити його переваги;

  • вказати платформу, на якій було створено інтернет-магазин;

  • показати конкурентоспроможність товару;

  • додати необхідні сертифікати, ліцензії або патентні права;

  • відзначити екологічність продукції;

  • вказати особливості упаковки, доставки тощо;

  • розповісти про особливості застосування товарів.

Оцінка ніші

Основне завдання цього розділу — переконатися, що обрана галузь бізнесу перспективна, і що власник бізнесу знає, як з нею працювати. У цій частині бізнес-плану необхідно:

  • розповісти про поточну ситуацію в обраній вами галузі;

  • показати перспективність обраної ніші;

  • припустити, наскільки вигідно продавати саме ці товари;

  • показати, що ви розумієте ситуацію на ринку, а значить в курсі, як працювати та конкурувати в галузі;

  • розповісти про останні тенденції в ніші;

  • перерахувати конкурентів;

  • дослідити переваги та недоліки основних конкурентів.

Маркетингова частина

Це одна з найважливіших частин плану. Підприємці часто звертають багато уваги на виробничі процеси, але не в змозі запропонувати, як і кому продавати продукцію. У цьому розділі важливо:

  • чітко визначити ринок для продажу товарів;

  • довести, що організатори бізнесу зможуть продати товар потенційним покупцям;

  • вивчити потенційний ринок;

  • розробити план дій і перерахувати канали продажів;

  • визначити, хто буде купувати товари;

  • розповісти про методи, які допоможуть вплинути на попит.

Виробнича частина

Головне завдання розділу — докладно описати процес виробництва продуктів, а також техніку та персонал, які для цього знадобляться. У цьому розділі варто:

  • розповісти, як можна регулювати кількість продуктів, що виробляються;

  • вказати, яку частину робіт ви плануєте доручити підрядникам, чому вибрали саме їх і скільки вони беруть за роботу;

  • перелічити обладнання і необхідні матеріали з даними про їх постачальників і вартість;

  • описати обладнання, яке знадобиться в майбутньому;

  • розрахувати собівартість товарів і зробити кошторис витрат на виробництво.

Організаційна частина

В цьому розділі документу необхідно показати всю офіційну інформацію про компанію, яка створила сайт, і дати контакти її власників. Якщо коротко, то в цій частині потрібно:

  • перерахувати, чим займається підприємство;

  • описати продукти, які реалізує інтернет-магазин;

  • зробити портрет потенційного клієнта інтернет-магазину;

  • вказати організаційно-правову форму та організаційну структуру компанії;

  • перерахувати засновників, працівників і партнерів компанії;

  • вказати дату відкриття компанії;

  • написати адресу компанії і час роботи інтернет-магазину;

  • розповісти про сезонність продукції;

  • обрати платформу для створення інтернет-магазину.

Фінансові розрахунки

Щоб зрозуміти, які кошти знадобляться для створення інтернет-магазину, закупки товарів, оплати оренди офісу та запуску виробництва, необхідні точні та реалістичні розрахунки. Тому в цьому розділі потрібно:

  • спланувати доходи та витрати інтернет-магазину на найближчий рік і на кілька наступних;

  • створити план, який буде показувати рух коштів і запланований баланс;

  • зробити висновок щодо беззбитковості підприємства;

  • показати, на що підуть інвестиції;

  • спланувати джерела фінансування бізнесу;

  • показати, як відбуватиметься повернення позичених грошей;

  • зробити аналіз ефективності проекту.

Аналіз ризиків

Не буває ідеальних умов для ведення бізнесу, абсолютно всі підприємці рано чи пізно стикаються з труднощами. Щоб виходити зі складних ситуацій з найменшими втратами, необхідно аналізувати ризики. У цьому розділі варто:

  • перерахувати потенційні труднощі, з якими може зіткнутися інтернет-магазин;

  • вказати способи подолання цих труднощів.

Наприклад, нести ризики для інтернет-магазину можуть конкуренти, помилки в розробці маркетингової стратегії, неполадки на виробництві, безвідповідальні працівники тощо. Для оцінки ризиків можна використовувати метод SWOT, кількісний аналіз та інші.

Структура бізнес-плану інтернет-магазину

Вимоги до бізнес-плану

  1. Оберіть оптимальний розмір документа, який дозволить детально описати всі важливі моменти, але не буде перевантажений зайвими даними. Середній бізнес-план складається з 30-40 сторінок.

  2. Наповніть план конкретними фактами та цифрами. Додаткові дані можна розмістити в розділі доповнень.

  3. Текст бізнес-плану не повинен бути занадто складним. Пишіть, як для неспеціалістів.

  4. Використовуйте зрозумілі терміни. Якщо потрібні вузькоспеціалізовані, давайте їм пояснення.

  5. Використовуйте реалістичні дані та чесний аналіз. Творці планів періодично люблять применшувати витрати на запуск сайту або завищувати заплановані доходи. Це ускладнює подальшу роботу.

  6. Якщо це ваш перший бізнес, знайдіть приклад бізнес-плану інтернет-магазину схожої тематики, щоб звірятися з ним щодо важливих моментів.

  7. Всі припущення і прогнози потрібно підтверджувати розрахунками.

  8. Пом’якшуйте гостроту можливих ризиків і детально показуйте варіанти їх вирішення. Це важливо як для вас, так і для потенційних інвесторів. Але вся подана інформація повинна бути правдивою.

  9. Чітко структуруйте бізнес-план, щоб полегшити його сприйняття.

Висновки

Бізнес-план корисний як для самого власника, так і для ймовірних інвесторів. За його допомогою, можна побачити можливості для запуску інтернет-магазину, проаналізувати обрану нішу, конкурентів, ситуацію на ринку тощо. Ці дані допоможуть визначити перспективність майбутнього бізнесу.

Комментарии