Як відкрити ФОП в Україні

Як відкрити ФОП — як зареєструвати ФОП в Україні

Легальна робота інтернет-магазину неможлива без юридичного оформлення бізнесу. Найпоширеніший спосіб оформити свою діяльність — зареєструватися як фізична особа-підприємець.

Зміст статті
  1. Що потрібно для відкриття ФОП
  2. Вибір КВЕД
  3. Вибір групи платника єдиного податку
  4. Реєстрація ФОП
  5. Причини для відмови в реєстрації ФОП
  6. Сплата податків та подання звітів
  7. Висновок

ФОП — це фізична особа, яка зареєстрована як підприємець. Статус підприємця дозволяє прозоро займатися підприємницькою діяльністю, сплачувати податки та не наражатися на штрафи податкової.

В цій статті ми розкажемо про те, що потрібно для оформлення ФОП та які способи реєстрації існують. Дякуємо за допомогу в підготовці матеріалу адвокатці Лесі Михаленко.

Що потрібно для відкриття ФОП

Для відкриття ФОП потрібно лише два документи — паспорт та ІПН. На основі інформації з цих документів, майбутній підприємець заповнює заяву про реєстрацію ФОП та перехід на спрощену систему оподаткування. Якщо заявник зареєстрований на тимчасово окупованих територіях та є внутрішньо переміщеною особою, то йому знадобиться так звана довідка «переселенця».

Окрім документів, для відкриття ФОП необхідно визначитися з трьома важливим моментами: системою оподаткування, групою єдиного податку та класифікацією видів економічної діяльності. З вибором системи оподаткування все доволі просто. Якщо ви не хочете приділяти значну частину часу веденню звітності, то обирайте спрощену систему. Для переходу на спрощену систему оподаткування під час реєстрації обов'язково подайте відповідну заяву. У випадку відсутності заяви, вас автоматично зареєструють на загальну систему.

Вибір КВЕД

Класифікатор видів економічної діяльності або КВЕД — це код, який визначає напрямок роботи підприємця. Класифікатор потрібен державним фінансовим та статистичним установам для ведення звітності. Вони використовують КВЕД для систематизації інформації про підприємців. Кожен вид діяльності в Україні має свій відповідний код. КВЕДи розподілені за галузями економіки та представлені у вигляді чотирьох цифр. Типовий формат КВЕД «12.34», де: 12 — розділ, 12.3 — група, 12.34 — клас.

Під час реєстрації ФОП, підприємець обов’язково вказує КВЕД, які відповідають його майбутній діяльності. Ви можете вказати необмежену кількість КВЕДів, але перший зареєстрований код буде вважатися основним. З підбором номеру КВЕД потрібно бути уважними — неправильний вибір може спричинити штрафи. Підприємець не має права отримувати дохід від діяльності для якої не зазначений КВЕД. Через це бажано реєструвати КВЕДи «на перспективу», тобто для тих видів діяльності, якими ви, можливо, будете займатися у майбутньому.

КВЕД для інтернет-магазину

Розглянемо процес обрання КВЕД на прикладі інтернет-торгівлі. Цей вид бізнесу дуже популярний в Україні, але не всі знають як правильно оформити свою діяльність в інтернеті. Основний КВЕД для інтернет-магазину 47.91, але краще не обмежуватися лише цим класифікатором. Додаткові КВЕДи стануть у нагоді, якщо ви наважитесь розширити діяльність інтернет-магазину.

Ось перелік КВЕДів, які за думкою нашого експерта, можуть знадобитися інтернет-магазинам:

  • 46.19 «Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту» — найпоширеніший додатковий КВЕД для Інтернет магазину;

  • 46.42 «Оптова торгівля одягом і взуттям», КВЕД 46.43 «Оптова торгівля побутовими електротоварами й електронною апаратурою побутового призначення для приймання, записування, відтворювання звуку й зображення», 46.51 «Оптова торгівля комп’ютерами, периферійним устаткованням і програмним забезпеченням» та інші КВЕД, що обумовлюють оптову торгівлю;

  • 63.12 «Веб-портали» – це додатковий КВЕД для таких майданчиків, як «Розетка» та інших гібридних Інтернет-магазинів з функціями маркетплейсу;

  • 73.20 «Дослідження кон’юнктури ринку та виявлення громадської думки» — знадобиться переважно великим інтернет-магазинам, які проводять статистичні спостереження, використовуючи дані про покупки своїх клієнтів, з метою наступного продажу результатів таких спостережень;

  • 73.11 «Рекламні агентства» та 73.12 «Посередництво в розміщенні реклами в засобах масової інформації» – інтернет-магазини зі значною кількістю відвідувачів сайту нерідко використовують ці КВЕДи для зазначення у податкових звітах, поряд із доходами від реклами.

Вибір групи платника єдиного податку

Всі зареєстровані в Україні підприємці діляться на групи платників єдиного податку. Група впливає на розмір податків, які потрібно сплачувати, а також ведення звітності. Підприємець обирає групу самостійно, але вибір залежить від відповідності критеріям підприємницької діяльності. ФОП діляться на чотири групи:

  • 1 група — підприємець працює без найманих працівників та його річний дохід не перевищує 1 085 500 грн. Дозволяє займатися роздрібного торгівлею та надавати побутові послуги населенню;

  • 2 група — до 10 найманих працівників та річний дохід не більше 5 421 000 грн. Дозволяє виробництво та продаж товарів, надання послуг населенню;

  • 3 група — необмежена кількість працівників та річний дохід не більше 7 585 500 грн. Виробництво та продаж товарів, надання послуг будь-кому;

  • 4 група — підприємці, які ведуть фермерську діяльність.

Вибирайте групу платника єдиного податка в залежності від того, чим ви плануєте займатися та який річних дохід очікуєте. Наприклад, якщо у вас звичайний інтернет-магазин, то вам підійде друга група. Але для оптового інтернет-магазину ви можете обрати лише третю групу, тому що будете надавати послуги іншим ФОП та юридичним особам.

Реєстрація ФОП

Після вибору номерів КВЕД та групи єдиного податку, можна починати реєстрацію ФОП. Відкрити ФОП можна трьома різними способами. В одному випадку процес відбувається онлайн, в двух інших — офлайн. Краще за все оформлювати ФОП онлайн, тому що це зручно, швидко та безкоштовно. Проте ми розповімо про всі способи, щоб ви могли обрати прийнятний варіант.

Як відкрити ФОП в Дія

Найсучасніший та найзручніший спосіб реєстрації ФОП. Для початку треба зайти в особистий кабінет на сайті «Дія». Зробити це можна шляхом сканування QR-коду через додаток «Дія» на смартфоні або за допомогою електронного підпису. Отримати її можна в деяких банках, наприклад у клієнтів Приватбанку є можливість створити підпис за хвилину. Повний список органів, які надають електронний ключ, дивіться за посиланням.

Після потрапляння в особистий кабінет, перейдіть на сторінку реєстрації ФОП. На ній детально розписаний порядок дій, але ми нагадаємо його ще раз. Натисніть кнопку «Подати заяву», заповніть всю необхідну інформацію в бланку та виберіть тип оподаткування. Далі заява відправляється на перевірку. Якщо всі дані коректні, через деякий час в кабінеті «Дія» та на електронній пошті з’явиться повідомлення про реєстрацію ФОП. В особистому кабінеті сервісу вам також буде доступна виписка з ЄДР. Вона має юридичну силу, як в друкованому, так і електронному вигляді.

Державні реєстратори

Державні реєстратори — це особи, які уповноважені здійснювати прийом та обробку документів для реєстрації ФОП. Вони розташовуються у ЦНАП, акредитованих суб’єктах держреєстрації та органах місцевого самоврядування.

Для реєстрації ФОП через ЦНАП потрібно попередньо записатися в чергу на прийом до фахівця. У деяких центрів для цього є сайт, але він може не працювати, тому доведеться записуватися через телефон або на місці. У ЦНАП вас попросять надати паспортні дані разом з ІПН, заповнити заяви про реєстрацію ФОП та перехід на спрощену систему оподаткування, якщо потрібно. Після подачі заяви, протягом 24 годин, стане доступна виписка з ЄДР.

Якщо в вашому населеному пункті немає ЦНАП, то можна пошукати акредитовані суб'єкти державної реєстрації. На сайті міністерства юстиції опублікований список таких суб'єктів по всій Україні. Відкрити ФОП можна тільки в тій організації, де в графі «Результат розгляду» позначено про можливість реєстрації фізичних і юридичних осіб. 

Процес оформлення в суб'єкті держреєстрації схожий на ЦНАП. Ви приходите з потрібним пакетом документів, заповнюєте бланки заяв та подаєте їх. Можна прийти із заздалегідь роздрукованим бланком — скачайте його з сайту Мін'юсту під назвою форма 10.

Знайти державних реєстраторів можна й в органах місцевого самоврядування, наприклад райадміністраціях. Зверніться до найближчого органу за місцем вашої реєстрації та дізнайтесь чи надають там послуги з відкриття ФОП.

Відкриття ФОП через нотаріуса

Якщо ви з якоїсь причини не змогли скористатися жодним з описаних способів, то на крайній випадок існує реєстрація ФОП через нотаріуса. Це єдиний платний варіант з усіх. За дану послугу нотаріуси просять близько 1000 грн. За ці гроші нотаріус гарантує правильність заповнення заяви та надає консультацію з усіх питань стосовно відкриття ФОП.

Причини для відмови в реєстрації ФОП

Причини для відмови регламентуються законом України про реєстрацію юридичних та фізичних осіб. Якщо ви зіткнулися з відмовою, то є декілька можливих причин.

  1. Документи подано особою, яка не має на це повноважень.

  2. У Єдиному державному реєстрі є відомості про судове рішення щодо заборони реєстрації.

  3. Документи подані до неналежного суб'єкта державної реєстрації.

  4. Наявні обмеження на зайняття підприємницькою діяльністю, встановлені законом.

  5. В Єдиному державному реєстрі є запис, що фізична особа вже зареєстрована як ФОП.

  6. Подані документи суперечать вимогам законів України.

Після відмови документи повертаються заявнику з поясненням причини. Усунувши недоліки, можна зробити повторну спробу відкриття ФОП.

Сплата податків та подання звітів

Після реєстрації ФОП, головним обов'язком підприємця стає сплата податків та подання звітності. Кожен ФОП сплачує два основник податка — це єдиний податок та єдиний соціальний внесок. ФОП третьої групи також сплачувати податок на додану вартість або просто ПДВ. Розмір податків, вид звітності та періодичність подання залежить від обраної групи оподаткування:

  • ФОП першої групи щомісяця сплачують 268,4 грн ЄП та щоквартально 4422 грн ЄСВ. Раз на рік подають податкову декларацію;

  • ФОП другої групи роблять те ж саме, що і перша група, тільки розмір ЄП збільшується до 1340 грн;

  • ФОП третьої групи кожного кварталу сплачують ЄП у розмірі 5% від доходу та 4422 грн ЄСВ. На період війни підприємці можуть обрати льготну ставку оподаткування 2%. Податкові декларації подаються чотири рази за рік — за перший квартал, півріччя, дев’ять місяців та рік діяльності.

ФОП 2 та 3 групи, які мають найманих працівників, крім податкової декларації, подають форму №1ДФ. Загалом на кожній групі вести звітність доволі легко та з цим можна впоратися самостійно. Всі форми звітів інтуїтивно зрозумілі та в інтернеті є безліч прикладів як їх заповнювати. Це ж стосується податків — вони зручно сплачуються за допомогою банківських додатків та особистого податкового кабінету.

Висновок

Якщо ви плануєте розпочати підприємницьку діяльність або вже нею займаєтесь, то у вас має бути відкритий ФОП. Зробити це можна будь-яким з описаних способів. Пам'ятайте, що працюючи як ФОП ви зобов’язуєтеся подавати до податкової звіти про свою роботу та сплачувати податки.

Запустити свій інтернет-магазин
img
Коментарі 1
Новий коментар
Оцінка
Безкоштовний тест 7 днів