Щоб продавати настільні ігри, потрібно тримати в голові невелику енциклопедію. Адже ніколи не знаєш, кого доведеться консультувати — любителя «Гри Престолів» чи маму дитини, якій не вдається вивчити таблицю множення. Власниця інтернет-магазину Lord of Boards розповіла про тонкощі роботи, вибір асортименту, пошук постачальників і запити клієнтів.
Щоб продавати настільні ігри, потрібно тримати в голові невелику енциклопедію. Адже ніколи не знаєш, кого доведеться консультувати — любителя «Гри Престолів» чи маму дитини, якій не вдається вивчити таблицю множення. Власниця інтернет-магазину Lord Of Boards розповіла про тонкощі роботи, вибір асортименту, пошук постачальників і запити клієнтів.
Вибір ніші
Ми з чоловіком захоплюємося настільними іграми, багато грали й граємо з дітьми, часто допомагали знайомим з вибором настолок і, в результаті, вирішили перетворити хобі на бізнес. Перед запуском максимально вивчили нішу, конкурентів і потенційних постачальників, сезонність і особливості різних каналів продажів. Проаналізували, сформулювали власну місію, поставили цілі та вирушили до них.
Багато хто думає, що настільні ігри — це товари для дітей, які повинні продаватися у дитячих магазинах. В Україні тільки розвивається культура гри в настільні ігри, тому багато хто недооцінює їх потенціал і можливості. Відповідно, асортимент настільних ігор, представлений у дитячих магазинах, лише на 15-20% збігається зі спеціалізованими, такими, як наш. Сучасна різноманітність всіляких механік і створених на їхній основі ігор зможуть приємно здивувати і дітей, і підлітків, і дорослішу вимогливу аудиторію. Наприклад, в Німеччині, яка вважається однією з найбільш граючих країн світу, в ігротеці кожної сім'ї в середньому шість настільних ігор, а в Україні поки що навіть однієї немає. Але наш ринок дуже динамічно розвивається, з'являються свої авторські гри, локалізуються всесвітні хіти.
Сезонність
У ніші період з листопада по лютий вважається високим сезоном. У цей час ми працюємо практично без вихідних і перерв, з 10 до 22. Точніше, до 22 в самому шоурумі, а потім — часто продовжуємо вдома, тому що приміщення закривається :) А в День святого Валентина зростає попит на ігри для дорослих. Необхідно відзначити, що з розвитком магазину ми спостерігаємо хороший попит і в інші періоди.
Конкуренція
Ще на старті ми визначили для себе формат — стати спеціалізованим магазином настільних ігор, яких у Києві не так вже й багато. Наша особливість у тому, що за допомогою консультацій ми відкриваємо початківцям світ настільних ігор, можливості нового формату відпочинку, взаємодії та саморозвитку. Основний персонал в нашій ніші — профі, гіки, які чудово розбираються в складних іграх, але їм важко зацікавити початківців, бути з ними на одній хвилі, розмовляти однією мовою. Продавці, які працюють за форматом дропшипінг, і продають різні групи товарів, найчастіше консультують більш поверхнево, адже це не їх пріоритетний напрямок, і вони не так глибоко в матеріалі. Настільні ігри — це лише частина їх величезного асортименту
Але своїми конкурентами ми вважаємо комп'ютерні ігри та гаджети. Вони максимально повно і нещадно поглинають час, думки і емоції людей, зводячи комунікацію до мови емоджі. Всіх же, хто продає настільні ігри, ми вважаємо колегами по цеху. І якщо у нас немає потрібного клієнту товару, ми радимо, де його можна знайти. Дуже приємно, коли вони радять нас у відповідь.
Початок роботи
Після вибору ніші ми зареєстрували приватного підприємця і почали працювати з дому: купили перші два стелажа для ігор, закупили товар і почали розповідати про себе в соцмережах. Пощастило, що наші досвідчені друзі-бізнесмени підтримали нас, підштовхнули зважитися на перший крок і утримали від необдуманих витрат на створення суперскладного інтернет-магазину.
Вибір платформи Хорошоп
Коли замислюєшся над початком своєї першої справи, через недосвідченість і незнання можна вибрати дороге, але не підходяще рішення. Ми на 100% не знали, який функціонал потрібен, без якого можна обійтися, що конкретно хочуть клієнти, і як зміняться технології та потреби користувачів. Наші друзі свого часу замовляли розробку сайту під свої потреби і витратили багато ресурсів. Через вісім років їм довелося кілька разів частково перекроювати інтернет-магазин, щоб відповідати запитам часу та ринку.
Ми звернули увагу на готові рішення, які пропонує низка платформ. Після аналізу можливих варіантів, ми зупинились на Хорошопі як недорогому вході в бізнес, у якому відразу є набір необхідних нам базових функцій: зручний інтерфейс, зрозуміла для звичайного користувача админка, доступна і в міру мобільна панель керування. Потрібно самостійно підключити онлайн-платежі — 10 хвилин і LiqPay готовий, потрібна доставка поштою — 10 хвилин і підключили Нову пошту, потрібно вивантажити товари на Hotline, Prom або Rozetka — теж немає проблем.
Також нам пропонували створити свій сайт інтернет-магазину з нуля за 3-5 тис дол. Процес зайняв би кілька місяців і постійно довелося б брати участь у процесі розробки, ставлячи завдання і пояснюючи, чого саме очікуєш, що необхідно, щоб було на вході, щоб отримати бажане на виході.
Створення контенту
Коли товарів було мало і ми тільки починали, ми створювали багато контенту самостійно, в пік сезону, коли асортимент дуже швидко зростав і росли продажу, робити це фізично дуже трудно.о. Доводилося користуватися готовим, але це не завжди легко. Зараз ми знову повернулися до самостійного створення контенту, стали робити більше статей в блог і оглядів на ігри в соцмережах.
Якщо виробники забезпечують продавців якісним контентом, то імпортери — частіше за все ні. Деякі виробники надають демо-версії ігор, щоб можна було зробити фотографії, ознайомитися з грою, протестувати, підготувати свій опис, але далеко не всі. Тому доводиться шукати фотографії та опис на сайтах, але вони не завжди якісні й деякі постачальники розміщують на фото вотермарки.
Ми вже запланували генеральну чистка контенту на сайті. Постійно відбувається оновлення, вже в процесі робота над українською версією.
Пошук постачальників
Пошук постачальників проходив по-різному: гуглили, відвідували виставки Made in Ukraine, Baby Expo, фотографували в магазинах іграшок наклейки на коробках, в пошуках імпортера, шукали в соцмережах. Зараз невеликі видавництва вже самі звертаються до нас, пропонуючи свою продукцію. На жаль, великі постачальники часто пропонують маленьким магазинам ціни навіть вищі, ніж посередники, які беруть свій відсоток.
Є три основних типи постачальників:
-
Офіційні представництва зарубіжних виробників. Їх легко знайти в пошуку, укласти договір про співпрацю, тому ми почали працювати з ними першими.
-
Виробники, з якими ми працюємо безпосередньо.
-
Маленькі видавництва, які випускають одну-дві гри.
Настільна гра — це по суті книга, яку періодично друкують у друкарні певними тиражами, тому не варто розраховувати на стабільні поставки. Це серйозний фактор, який необхідно враховувати під час формуванні товарних залишків на складі, особливо в високий сезон.
Місія магазину
Настільні ігри — один з найефективніших способів комунікації для всіх і кожного: чоловіків і жінок, одружених пар, батьків і дітей, підлітків, друзів, колег і навіть незнайомих людей. Ігри виконують різні функції залежно від завдання, яке потрібно вирішити. Наша місія — поширювати культуру настільних ігор в Україні. Кожна партія — це як маленьке життя, в якому ти можеш зрозуміти свої почуття, побувати там, де ніколи не був, приймати найсміливіші рішення, а також відчути, як проявляють свої емоції близькі люди.
Спілкуючись з клієнтом, ми з'ясовуємо його проблему або потребу, а потім пропонуємо гру, яка може допомогти її вирішити. Наприклад, сьогодні вранці прийшла жінка із запитом на настільну гру для подарунка дівчинці 10 років, яка дуже любить Гаррі Поттера і захоплюється настільними іграми. Найбільш вдалий варіант у цьому випадку — «Шарлатани з Кведлинбургу», адже там потрібно варити різноманітні зілля. Гра виконана дуже яскраво, багато тематичних ігрових елементів, і якщо інші відомі ігри вже можуть бути в наявності, то цієї новинки у дитини точно немає. Вона була тільки локалізована і перша партія приїхала до нас на початку січня в числі перших. Потреба закрита, всі задоволені.
На жаль, у нас недооцінюють можливості використання настільних ігор у шкільному процесі навчання. Адже їх сміливо можна використовувати для вивчення математики, біології та хімії, наприклад, таблиці Менделєєва, історії, географії, іноземних мов і багато чого іншого.
Реклама
Не можна виділити один найефективніший рекламний канал, адже користувачі потрапляють до нас по-різному. Але, з точки зору першого залучення, найкраще працюють Google Shopping і Google Maps, адже люди часто шукають або конкретний товар, або магазини поблизу. З рекламних можливостей Хорошопу ми використовуємо фіди для Google Shopping, Facebook і Hotline. Фід для Prom допомагає завантажувати товари на Алло.
Вибір підрядника
З самого початку ми вирішили налаштовувати рекламу власноруч. В результаті, помилилися всюди, де могли, і витратили багато грошей при невеликих результатах. Наступним кроком було залучення початківця-фрілансера, якому не потрібно було багато платити. Результат виявився трохи кращим, але все одно далеким від бажаного.
Зрештою, ми трохи розширилися і вирішили, що готові платити за чужу грамотну експертизу, і звернулися до агенції SEO Team. Фахівці побудували довгострокову стратегію, врахували наші побажання і на прикладах пояснили, чому для каналів на кшталт SEO потрібно запастися терпінням. У пошуку підрядника нам допоміг список партнерів Хорошопу.
Рекламний меседж
Близько 70% відвідувачів магазину не знайомі з сучасним різноманітністю ігор і часто перше, що запитують — про «Монополію», «Дженгу» та «Лото». Наша реклама говорить користувачам: «Не страшно, якщо ви не розбираєтеся в іграх. Телефонуйте, приходьте, ми підкажемо і допоможемо».
Колаборації
Поки що у нас немає успішного досвіду роботи з блогерами, адже як показує практика, багато хто з них перетворив свою роботу в конвеєрний заробіток. А профільні блогери, які роблять огляди настільних ігор, як правило, працюють з виробниками з метою популяризації конкретних ігор, а не магазинів.
Але ми співпрацюємо з приватними школами та деякими освітніми проектами, такими як KIdIT. Почали працювати з Національним QUIZ, який проводить тематичні ігри в різних містах. Десь ми надаємо призовий фонд взамін на наше лого, рекламу та флаєри на локації. Десь проводимо презентації та майстер-класи для батьків та дітей, розповідаючи їм про користь і різноманітність ігор.
Соцмережі
Контент для соцмереж і блогу частіше за все пишемо самостійно. У нас є контент-план, багато цікавих ідей і корисних речей, але коли завантаженість висока, на жаль, не завжди встигаємо робити пости. Буває, клієнти засмучуються, що не бачили пост про надходження якоїсь новинки, приходять, а її за два дні розкупили.
Процес роботи
Команда у нас невелика, все, що стосується обслуговування та консультації клієнтів, закривається силами трьох людей. На аутсорсі працюють рекламне агентство та кур'єри, які займаються доставками по Києву.
У жовтні 2019 року, менше чотирьох місяців тому, ми відкрили свій шоурум. По-перше, клієнти хотіли мати можливість отримати якісну консультацію, придбати товар на місці, іноді самостійно вивчити і порівняти пропозиції, тримаючи кілька коробок ігор в руках. По-друге, ми хотіли дати клієнтам можливість отримати задоволення від процесу покупки. Крім того, багато клієнтів не готові чекати доставку товару Новою Поштою і навіть кур'єром, тому вибирають опцію самовивозу.
Шоурум — це комфорт не лише для клієнтів, але і для продавця. Весь товарний запас зосереджений в одному місці і з'явилася можливість додаткового сервісу — вода, гарячі напої, місце для верхнього одягу та речей.
Кумедні історії з роботи
Робота з клієнтами завжди сповнена кумедних історій, а з огляду на те, що настільні ігри покликані дарувати радість і позитив, то і кумедності в основному дуже позитивні. Іноді це надтермінова доставка «Сексополії», але обов’язково до приходу чоловіка з роботи, іноді це гра для маленької дівчинки, яка боялася засинати одна, а після гри з мамою в «Монстри, марш до шафи!» спокійно сама засинає. Доставки в аеропорт — це окрема пригода, кожна з яких гідна фільму «Таксі» або «Форсаж».
Ще одна (вже постійна :)) клієнтка — жінка в дуже поважному віці, яка уважно вивчила з консультантом весь асортимент і вибрала три гри: розвиваючу для онучки, «Сексополію» для дочки і зятя, а для себе — гру про відносини під назвою «Ти і я». Посміхаючись, журиться, мовляв хотіла б купити ще одну «Сексополію», але вона, на жаль, нам з чоловіком вже не настільки актуальна.
Складнощі в роботі
У бізнесменів-початківців головна складність в ресурсах: не вистачає оборотного капіталу, співробітників, часу реалізувати все задумане тощо. Ще одна велика складність в підтримці асортименту, адже поставки носять дуже нестабільний характер, а популярні ігри часто пропадають на 2-4 місяці в очікуванні чергового тиражу.
Про плани на майбутнє
Зараз ми стрімко розвиваємося. З жовтня 2018 року, коли ми стартували, асортимент збільшився в 10 разів, а середня вартість покупки — в два рази. Основне завдання на найближчий час — це робота з асортиментом і складом. А далі варіантів багато: ще кілька роздрібних магазинів, локалізація зарубіжних ігор, випуск ігор наших авторів тощо.
Поради новачкам
У бізнесі головне — не боятися і любити те, що робиш. Саме завдяки цьому не відчуваєш моральної втоми, навіть якщо ти мама двох дітей, дружина і господиня (побутові питання ніхто не відміняв). Нелюбов до бізнесу видно відразу. Якщо справа подобається, хочеться робити більше, краще і швидше.