Підготували для вас статтю, в якій розповідаємо, скільки часу знадобиться, щоб створити свій сайт, та що впливає на терміни розробки. Також ви дізнаєтесь, яким питанням важливо приділити увагу, щоб запустити конкурентоспроможний та привабливий для користувачів сайт, який якісно представлятиме ваш бізнес в інтернеті.
Терміни створення сайту залежать від його типу, кількості потрібних функцій, бажаного дизайну, ніші бізнесу, способу розробки. Останній фактор — найвагоміший. Він визначає також розмір фінансових вкладень в реалізацію веб-проєкту, необхідність у залученні програмістів, можливість самостійного адміністрування готового ресурсу.
В цій статті ми розібрали чотири варіанти створення сайту — їх особливості та обсяги робіт, які передбачає кожен із способів. Щоб було легше зорієнтуватися, для прикладу ми взяли один з найпопулярніших та водночас найбільш об’ємних видів сайту — інтернет-магазин.
Як підготуватись до створення сайту
Успішне впровадження будь-якого проєкту неможливе без попереднього, гарно продуманого, плану. Його формування передбачає багато аналітичної роботи, на яку слід окремо виділити час. Разом з тим, план дозволяє зрозуміти, яким має бути ваш майбутній інтернет-магазин, знижує ймовірність помилок в процесі його створення та допомагає точніше визначити необхідні терміни для втілення задуманого. Перш ніж приступити до технічної частини, слід дослідити наступні питання:
-
встановлення цілей, яких ви хочете досягти за допомогою сайту;
-
аналіз ніші, конкурентів та цільової аудиторії;
-
визначення бюджету.
Розглянемо кожен крок детальніше.
Встановлення цілей сайту
Навіть коли ви знаєте, якого типу вам потрібен веб-ресурс, варто окреслити цілі його створення. Наприклад, якщо ви вже ведете бізнес та маєте магазин в Instagram, початкова мета розробки сайту може передбачати спрощення комунікації з аудиторією вашої сторінки в соцмережі. Зацікавлені користувачі зможуть швидко ознайомитись з повним асортиментом в одному місці та відразу зробити замовлення, без тривалих листувань та уточнень. В такому випадку основна увага приділяється якісному наповненню каталогу та максимально простій формі оформлення покупки.
Запуск сайту, як основного каналу продажів, потребує ретельнішого пропрацювання. Вже з перших днів роботи він має бути повністю готовим до того, щоб якісно представляти ваш бренд в інтернеті, адже ви працюєте з холодною аудиторією, не знайомою з вашим бізнесом. Саме від сайту залежить, яке враження сформується в користувачів про новий магазин та чи стануть вони реальними покупцями.
Як правило, сайт інтернет-магазину закриває відразу кілька цілей: продаж продукції, залучення клієнтів, презентація бізнесу та інші. Також часто розробляються індивідуальні проєкти, спрямовані на вирішення конкретного завдання. Наприклад, для реклами певного продукту чи напрямку створюються окремі посадкові сторінки. Дізнайтеся більше про різні типи сайтів та їх призначення з нашої статті.
Аналіз ніші, конкурентів та цільової аудиторії
Щоб отримати сайт з високим показником конверсії, варто якомога точніше визначити, для кого він призначений. Розуміння інтересів, поведінки, смаків потенційних покупців знадобиться майже на всіх етапах створення інтернет-магазину — від підбору дизайну до наповнення сторінок контентом.
Дослідження веб-ресурсів конкурентів, в свою чергу, допоможе уникнути типових помилок та знайти цікаві рішення, які підкреслять ваші сильні сторони та дозволять виокремитись з-поміж схожих компаній. Проаналізуйте, що вам подобається на сайтах конкурентів, чого не вистачає, як на вашу думку їх можна було б покращити, та використовуйте цю інформацію на свою користь. Для розуміння трендів та натхнення, корисно додатково вивчити не тільки прямих конкурентів, а й, наприклад, популярні закордонні магазини у вашій ніші.
Визначення бюджету
Відразу розрахуйте, яку максимальну суму ви готові витратити на сайт, адже саме від неї буде залежати подальша розробка. При формуванні бюджету передбачайте як безпосередні витрати, необхідні на технічну реалізацію, так і супутні — на допоміжні інструменти та сервіси, хостинг та домен, наповнення веб-сторінок. Також визначте, скільки грошей на старті ви готові вкладати у підтримку та обслуговування, наприклад, перші кілька місяців, поки ви ще не матимете стабільного потоку замовлень через сайт. Більш про те, скільки коштує відкрити інтернет-магазин, читайте в нашій статті.
Час на підготовку до розробки сайту визначається індивідуально. Як довго вона триватиме залежить від кількох чинників. Якщо ви вже займаєтесь онлайн-торгівлею, то робота над етапами буде швидшою, адже ймовірно ви маєте певні напрацювання. При відкритті нового бізнесу цей процес триваліший, однак зібрана інформація заощадить час в майбутньому, наприклад, при підготовці інтернет-магазину до просування. Крім того, ви можете делегувати деякі завдання на аутсорс, такі як аналіз ринку, цільової аудиторії та конкурентів. Таким чином ви зможете приділити увагу іншим бізнес-завданням, але підготовка вийде більш витратною, ніж при самостійному опрацюванні питань.
Способи створення сайту
Від того, який спосіб ви оберете, головним чином визначатиметься час створення сайту. Якщо ви ретельно опрацювали всі етапи підготовки до його розробки, оптимальний варіант підібрати буде не складно. Детально ознайомившись з кожним, ви зможете зорієнтуватися, який задовольнить з точки зору фінансових вкладень, витрат часу та реалізації потрібних функцій.
Існує чотири варіанти розробки сайту:
-
самописний підхід, тобто індивідуальна розробка з нуля;
-
створення сайту на базі CMS;
-
самостійне створення сайту з готових блоків та шаблонів за допомогою конструктора;
-
використання хмарної платформи.
Індивідуальна розробка
Цей підхід дозволяє отримати унікальний продукт, налаштований суто під ваш бізнес. Структура, дизайн, функції самописних веб-ресурсів повністю кастомізовані під потреби та вимоги замовника — власника сайту. Розробляються самописні веб-проєкти на одній з мов програмування, наприклад, PHP. Навіть за умови знання коду, власноруч створити повноцінний багатосторінковий сайт дуже складно, адже необхідні також навички в суміжних галузях, таких як UI/UX-дизайн, Backend, QA та інших. Тому власники бізнесу зазвичай звертаються у веб-студії або IT-компанії, які надають послуги на аутсорсі, а до проєкту залучається команда фахівців. Сам процес включає декілька етапів:
-
формування технічного завдання;
-
прототипування;
-
створення макетів дизайну;
-
верстка та програмування;
-
базове наповнення графічним та текстовим контентом;
-
тестування;
-
доопрацювання.
Розробка інтернет-магазину займає від 4 місяців та може тривати до року. Проєкту приділяють багато часу різні спеціалісти, тому цей спосіб створення є не лише тривалим, а й найдорожчим. Вартість самописного сайту складає від кількох до десятків тисяч доларів. Готовий веб-ресурс потрібно підтримувати, слідкувати за його коректною роботою, виправляти помилки. Зважаючи на специфіку розробки, без навичок програмування це робити важко. Як правило, для адміністрування сайту залучаються ті ж працівники, які його створювали. Більшість компаній пропонує погодинний формат оплати за технічну підтримку. Кількість необхідних годин кожного місяця може бути різною та залежить від частоти оновлень, трафіку та інших факторів.
Для підприємців-початківців та невеликих інтернет-магазинів такі витрати ресурсів є недоцільними, тому здебільшого самописний підхід застосовує великий бізнес, який прагне максимально кастомізованих рішень.
Створення сайту на CMS
Розробка сайту на базі CMS — найпопулярніша альтернатива самописному підходу. CMS являє собою готове програмне забезпечення для керування веб-контентом. Простими словами, це своєрідний «каркас» веб-ресурсу, який налаштовується, доповнюється різними модулями та у підсумку ви отримуєте сайт. Будь-яка CMS з відкритим кодом дозволяє втілювати навіть дуже складні рішення та повністю адаптувати сайт під потреби бізнесу.
В теорії, створити сайт на CMS може будь-який пересічний інтернет-користувач та керувати ним, не звертаючись до програмістів. Однак насправді, не маючи спеціалізованих знань, можна реалізувати лише найпростіші функції. Для розробки повноцінного інтернет-магазину потрібно хоча б трохи знати код, розбиратися в сумісності модулів, бути готовим до численних виправлень, в тому числі і в програмній частині, тестувань та експериментів. При бажанні, ви можете самостійно вибрати CMS для створення сайту, заглибитися в технічні моменти та спробувати все налаштувати. Однак на це знадобиться не один місяць щоденної роботи. Якщо ви не хочете витрачати так багато часу на запуск сайту, можна звернутись у веб-студію або найняти фриланс-фахівця.
Послуги веб-студії обійдуться дорожче, але отримати готовий веб-ресурс, як правило, можна швидше. Вартість та строки кожна компанія встановлює індивідуально. В середньому термін розробки сайту на CMS для інтернет-магазину займає від 1 до 3 місяців та коштує від 2500 доларів. Сайти інших типів бюджетніші, на них потрібно менше часу. Наприклад, над сайтом-візиткою або посадковою сторінкою більшість компаній працює 2-4 тижні.
Щоб заощадити, підприємці інколи звертаються до приватних програмістів, які працюють віддалено. В такому випадку краще, якщо ви для себе з’ясуєте, до якої дати бажаєте отримати готовий проєкт. Від цих термінів відштовхуйтесь при пошуку виконавця, адже кожен спеціаліст індивідуально встановлює строки. Вони залежать від кваліфікації та досвіду фрилансера, додатково слід враховувати також людський фактор. На відміну від веб-студій, які зазвичай укладають угоду з замовником, фрилансери працюють здебільшого за усними домовленостями та не мають жодних юридичних зобов’язань перед підприємцем. Найнижчу ціну веб-розробки пропонують програмісти-початківці. Інколи їх послуги навіть можуть бути безкоштовними для напрацювання портфоліо. Втім, якщо в планах не затягувати з запуском ресурсу, краще звертатися до досвідчених фахівців з успішними кейсами, попередньо ознайомившись з відгуками інших замовників. До початку співпраці обов’язково акцентуйте фрилансеру на дедлайні, якого важливо дотримуватись.
Як і при самописному підході, готовий сайт на CMS потрібно регулярно допрацьовувати — оновлювати модулі, перевіряти чи не конфліктують вони між собою, слідкувати за безпекою ресурсу. Підтримка інтернет-магазину на CMS — доволі об’ємна частина роботи, тому для цього зазвичай наймається окремий спеціаліст на аутсорсі.
Створення сайту на конструкторі
Конструктор сайту — це онлайн-сервіс, який дозволяє самостійно «складати» веб-сторінки з готових блоків та шаблонів. Конструктори сайтів не мають відкритої програмної частини з кодом та не потребують жодних навичок веб-розробки. Налаштувати та запустити свій ресурс можна буквально за один-два дні. Більшість сервісів працюють за принципом абонплати — ви вносите кошти за сайт, яким користуєтесь. Тарифи різні, в середньому від 5 до 50 доларів на місяць.
Хоч деякі конструктори, наприклад популярний сервіс Wix, мають доволі великий набір функцій, різноманіття шаблонів дизайну та додаткових розширень, вони не призначені для реалізації складних рішень. За цим методом продавець може створити хіба що просту вітрину — без розгалуженої системи фільтрів, пошуку товарів за артикулом чи назвою, функції порівняння різних позицій. Також можуть бути труднощі з підключенням інтеграцій з зовнішніми сервісами та інструментами. При цьому, внесення змін в код недоступне.
Зважаючи на особливості цього способу, його доцільно використовувати для створення рекламних лендінгів, сайтів-візиток або невеликих інтернет-магазинів, призначених більше для презентації товарів, аніж для повноцінної торгівлі. Якщо ви плануєте активно просувати та розвивати бізнес, краще обрати інший варіант. Можливостей конструктора може не вистачити при масштабуванні інтернет-магазину.
Використання хмарної платформи
Хмарні або SaaS-платформи за принципом роботи схожі на конструктори, однак розроблені для проєктів різної складності. Наприклад, Хорошоп призначений для бізнесу будь-якого розміру — від інтернет-магазинів з асортиментом в кілька сотень позицій, до B2B-порталів для великих гуртових компаній.
Для того, щоб створити сайт на хмарній платформі, достатньо залишити онлайн-заявку. Вам надійде посилання з доступом до вже готового інтернет-магазину, який потрібно буде лише налаштувати під ваші потреби. Мати навички програмування чи розуміти технічні аспекти не потрібно. Користувачам пропонуються покрокові інструкції, а також можливість зв'язку з представниками служби підтримки, які допомагають розібратися у всіх нюансах.
В середньому, щоб запустити інтернет-магазин на SaaS-платформі, знадобиться від 3-4 днів до 2 тижнів. За цей час власник бізнесу може повністю підготувати сайт до того, щоб на ньому було комфортно купувати: підібрати дизайн, наповнити каталог, підключити необхідні інтеграції. Деякі компанії, зокрема Хорошоп, пропонують безкоштовний тестовий період. Ви зможете ознайомитись з усіма функціями платформи, зрозуміти, чи вона вам підходить та базово налаштувати сайт без жодних фінансових вкладень. Далі вноситься фіксована абонплата. У вартість входить не лише користування платформою, а й моніторинг працездатності ресурсу, регулярні оновлення та консультації від служби підтримки. Тобто наймати окремих фахівців для адміністрування сайту немає потреби — всіма технічними питаннями займаються представники платформи. Розмір абонплати залежить від масштабу та особливостей бізнесу, та стартує від 240 гривень на місяць. З розвитком магазину, можна просто змінити поточний тариф та той, в якому пропонується більше можливостей, без необхідності технічних доопрацювань.
Важливо зважати, що як і у випадку з конструкторами сайту, хмарні платформи мають закритий код. Впровадження індивідуальних рішень не передбачене.
Резюмуємо наш огляд способів створення сайту порівняльною таблицею.
Характеристики | Самописний підхід | CMS | Конструктор сайту | Хмарна платформа |
---|---|---|---|---|
Час на створення сайту | Від 4 до 12 місяців, в залежності від складності проєкту | Від 1 до 3 місяців — для інтернет-магазинів; 2-4 тижні — для простих сайтів | Декілька днів | Від 3-4 днів до 2 тижнів |
Можливість самостійного створення | Ні. Потрібні глибокі знання програмування, UI/UX-дизайну та суміжних галузей | Так, за умови навичок программування | Так | Так |
Для сайтів якого типу підходить | Сайти будь-якого типу | Сайти будь-якого типу | Сайти-візитки, посадкові сторінки, дуже прості інтернет-магазини з обмеженим набором функцій | Інтернет-магазини будь-якої складності |
Потреба в залученні програмістів | Так. Для розробки сайту та підтримки його працездатності в подальшому | Так. Для розширення функцій сайту за допомогою модулів та підтримки його працездатності в подальшому | Ні | Ні |
Вартість створення та підтримки сайту | Від 5000 доларів — за розробку сайту. Технічна підтримка сплачується за погодинним тарифом, його розмір залежить від обраного виконавця та складності робіт | Від 2500 доларів — за розробку сайту. Технічна підтримка сплачується за погодинним тарифом, його розмір залежить від обраного виконавця та складності робіт |
Вартість сайту складається з абонплати від 5 доларів на місяць. Додатково для налаштування окремих функцій можна найняти профільного спеціаліста, ціна його послуг визначається індивідуально та залежить від потреб власника сайту |
Вартість сайту складається з абонплати від 240 грн на місяць. Тариф включає також підтримку та обслуговування сайту представниками платформи |
На що ще варто виділити час
Створення сайту можна порівняти з будівництвом. Коли проєкт вже готовий, йому потрібно присвоїти адресу, додати на карти та облаштувати для комфортного проживання. Так само в онлайн-бізнесі. Користувачі мають легко знаходити магазин в інтернеті та ідентифікувати серед інших ресурсів. А перебуваючи на сайті, — отримати всю необхідну інформацію про актуальні товари, умови покупки та переваги її здійснення саме у вас. Для того, щоб інтернет-магазин був зручним та впізнаваним для користувачів, варто пропрацювати наступні моменти:
-
розробити айдентику — продумати назву, логотип та фірмовий стиль;
-
підключити домен — ім’я сайту в інтернеті;
-
наповнити веб-сторінки контентом — релевантні та унікальні тексти не лише роблять ресурс корисним для користувачів, а й покращують SEO-просування;
-
зробити банери для головної сторінки — вони можуть містити актуальні акції, спецпропозиції або розкривати переваги вашого магазину.
Щоб прискорити деякі процеси, можна залучити спеціалістів на фрилансі, наприклад дизайнера та копірайтера. Якщо вирішите займатися цим самостійно, користуйтеся допоміжними інструментами — генераторами назв та графічними редакторами на кшталт Canva, які допоможуть заощадити час.
Висновок
Робота над запуском інтернет-магазину передбачає вирішення різнопланових завдань: від комплексного аналізу до розробки рекламних банерів та написання привабливих текстів. Всім етапам слід приділяти достатньо уваги, однак спосіб розробки найбільше впливає на те, скільки часу піде на створення сайту.
Якщо ви оберете самописний підхід або розробку на CMS у веб-студії чи через фрилансерів, реалізація технічної частини буде тривалою та досить витратною, але ви отримаєте більше кастомізації. Якщо ж надасте перевагу готовому рішенню, самостійне створення та запуск сайту потребуватиме мінімум коштів та займе всього один-два тижні, втім ви зможете використовувати лише певні шаблони та набір інструментів. Спирайтесь на прийнятний для вас бюджет, індивідуальні потреби та побажання. Однак пам’ятайте — надійний, зручний та привабливий інтернет-магазин, що якісно представлятиме ваш бренд, — результат, до якого варто прагнути, незалежно від обраного способу реалізації.
Дуже корисна стаття. На початку створення свого першого інтернет-магазину 4 роки тому я зробила такий аналіз самостійно. Пішло майже місяць часу, що би сформувати рекомендації для замовника сайту. В результаті ми обрали Хорошоп і не помилились.
За цей час мною уже створено декілька сайтів для різних замовників. Частину з них я створила та віддала, підприємці обслуговують їх самостіно.
Три великих сайти адмініструємо з командою фахівців. В команді контент-менеджери, дизайнер, СММ-спеціаліст. Вся робота здійснюється не програмістами. Звичайні користувачі високого рівня різних професій.
Дуже вдячна команді Хорошоп за те, що робите інтернет-торгівлю доступною для підприємців та користувачів.