Світовий обсяг продажів в e-commerce щорічно збільшується і в 2020 році 20% покупок в світі були зроблені через інтернет. Якщо звичайні продажі зросли всього на 1% за рік, то в інтернеті вони збільшилися на 24%. Позиції e-commerce зміцнюються в усьому світі і Україна не стала винятком. У цій статті ми розповімо як розвивається ринок інтернет-торгівлі в Україні, його особливості та прогнозах на майбутнє.
Світовий обсяг продажів в e-commerce щорічно збільшується і в 2020 році 20% покупок в світі були зроблені через інтернет. Якщо звичайні продажі зросли всього на 1% за рік, то в інтернеті вони збільшилися на 24%. Позиції e-commerce зміцнюються в усьому світі і Україна не стала винятком.
У цій статті ми розповімо як розвивається ринок інтернет-торгівлі в Україні, його особливості та прогнозах на майбутнє. Стаття буде особливо корисна тим, хто тільки планує створити інтернет магазин.
Проникнення e-commerce в Україні
Проникнення e-commerce багато в чому залежить від проникнення інтернету. За різними оцінками, близько 70% населення України користуються інтернетом. Для порівняння, в 2010 році цей показник дорівнював 30%. Звикаючи до інтернету, люди звикають до використання тих послуг, які він дає — покупки в онлайні одна з них.
За даними дослідження компанії CBR, наприкінці 2020 року в Україні 10,6 млн людей регулярно купували в інтернеті — це третина населення. Йдеться про постійних клієнтів інтернет-магазинів і торгових майданчиків.
Які товари українці купують в інтернеті частіше за все
Українці виказують інтерес до e-commerce в ролі покупців та продавців. Це побічно доводить статистика Google. Українські користувачі стали активно шукати що продавати в інтернеті. За 2020 рік найбільш популярними товарами в інтернеті були засоби індивідуального захисту, одяг і товари для дому. Можна очікувати, що інтернет-магазинів в цих нішах побільшає в 2021 році.
Вплив пандемії на e-commerce
Експерти компанії IBM підрахували, що пандемія прискорила перехід від офлайн до інтернет-магазинів приблизно на п'ять років. Магазини, які раніше працювали тільки в офлайні, почали освоювати інтернет — вони принесли в e-commerce нові ніші і розширили аудиторію покупців. Наприклад, стала поширеною покупка продуктів в інтернеті, хоча раніше це було в основному офлайн-заняття.
Активне наповнення e-commerce новими продавцями та покупцями дало результат — обсяг продажів в 2020 році в Україні зріс на 40%. При цьому знизився середній чек, тому що люди не ризикують робити великі покупки і обмежуються тільки найнеобхіднішим. Так що не всім нішах пандемія зіграла на руку.
Особливе значення служб доставок
Разом з продажами збільшилося навантаження на служби доставки. У головних поштових операторів України «Нова Пошта» та «Укрпошта» кількість посилок збільшилася на 25-35%. Але для клієнтів інтернет-магазинів це не виправдання можливих затримок — вони хочуть швидко отримувати свої замовлення. Ситуація, що склалася, стала поштовхом для розвитку українських служб доставки.
За даними Держстату, інвестиції в кур'єрську діяльність за три квартали 2020 року збільшилися в 8 разів - 353,7 млн грн проти 44,7 млн, за аналогічний період минулого року. Ця сфера стала єдиною в якій інвестиції під час пандемії збільшилися і ефект від них ми відчуємо в 2021 році. Здається, всі зрозуміли, що пандемія швидко не закінчиться і ті, хто зможуть організувати оперативну доставку будуть у виграші. А разом з ними і весь e-commerce.
Фактор післяплати
Для багатьох покупців є важливим процес шопінгу, коли вони можуть доторкнутися до речей своїми руками і як слід їх розглянути. По-перше, людям це приємно, по-друге, — це дозволяє їм переконатися в якості товарів. В інтернет-магазинах такої можливості немає, через що посилюється страх купити неякісну річ і втратити гроші. Вирішує цю проблему післяплата.
За словами CEO компанії Novapay, кожна третя посилка в 2020 році відправлялася післяплатою. Така схема може не зовсім подобатися продавцям, через ризик, що посилку не заберуть, але вона дуже потрібна покупцям. Цілком можливо, що в майбутньому українці звикнуть до покупок в інтернет-магазинах та будуть відразу розплачуватися картами. Зараз же клієнтам потрібен широкий вибір способів оплати.
Законодавче регулювання роботи інтернет-магазинів
Розвиток e-commerce не залишився без уваги влади, яка в 2020 році прийняла ряд законів, що впливає на роботу інтернет-магазинів. Найпомітнішим з них став закон про РРО для інтернет-магазинів. Починаючи з 2021 року частка підприємців має використовувати касові апарати, а ще через рік вони стануть обов'язковими для всіх.
Набув чинності мовний закон, який з січня 2021 року зобов'язує інтернет-магазини обслуговувати клієнтів українською. Надалі запрацюють норми закону про наявність української версії сайту та її завантаження за замовчуванням. За порушення цієї та інших норм передбачені штрафи. Нові закони просто зобов'язують підприємця точно знати як юридично оформити інтернет-магазин в Україні.
Прогноз на майбутнє
E-commerce все сильніше проникає в життя звичайних українців і це сприяє розвитку ринку. Очікується, що в 2021 році обсяг продажів зросте ще приблизно на 30%. Підприємцям потрібно бути готовим до напливу нових клієнтів та підвищувати рівень обслуговування. Якщо ви хочете стати частиною зростаючого ринку — залишайте заявку на створення інтернет-магазину та отримуйте 14 днів безкоштовного тесту.
Доброго дня) мене цікавить робота у вашій сфері ,,e-commerce !