Перед кожною компанією та підприємцем, які вирішили почати торгівлю в інтернеті, неодмінно постає питання: де продавати товари? Створювати для цього власний сайт чи використовувати існуючі торгові майданчики? Обидва підходи мають право на існування, і кожен з них має свої плюси та мінуси. Ця стаття допоможе в них розібратися.

Що таке торговий майданчик?

Торговий майданчик (маркетплейс) — це популярний сайт з великою кількістю покупців. Щоб продавати на ньому, необхідно зареєструватися і розмістити свої товари. Зникає необхідність самостійно займатися створенням і просуванням сайту. За свої послуги маркетплейс бере плату: фіксовану вартість за перегляд товарів або комісію за кожний продаж.

В Україні існує кілька великих торгових майданчиків — Prom, ModnaKasta, Rozetka, Lamoda, Hotline тощо. Кожен з них має свої особливості, але вони вирішують спільну задачу — допомагають продавати товари.

Розміщення на маркетплейсах — відмінний старт для інтернет-торгівлі. Це дозволяє почати продавати без значних витрат часу і коштів на підготовчі етапи. Однак з часом будь-який бізнес зіштовхується з обмеженнями, які гальмують подальший розвиток. Тому стає актуальною ідея створення власного інтернет-магазину.

Переваги власного інтернет-магазину

Власний інтернет-магазин — це ширші можливості для розвитку, в порівнянні з розміщенням на маркетплейсі. Свій сайт — це відсутність практично будь-яких обмежень у розвитку. Але і додаткова відповідальність та необхідність вирішувати завдання, які раніше брав на себе маркетплейс.

Перевага № 1. Необмежений функціонал і варіанти дизайну

Працюючи на маркетплейсі, ви отримуєте готовий магазин з певним набором функцій. Єдине, що ви можете вибрати, — використовувати надані функції чи ні. По суті, ви купуєте не свій магазин, а лише частину майданчику, на якій можете продавати товари. На маркетплейсі не можна додавати нові функції чи допрацьовувати існуючі.

Те саме стосується і дизайну. Розміщуючись на майданчику, ви успадковуєте і його дизайн. А, значить, візуально ніяк не відрізняєтесь від конкурентів. Тому у вас немає можливості привернути увагу відвідувача за допомогою візуального оформлення. У власному інтернет-магазині є можливість створити унікальний дизайн чи адаптувати існуючий шаблон. І таким чином показати свій товар у максимально вигідному світлі.

Простіше кажучи, коли у вас власний інтернет-магазин, ви розвиваєте його поступово, разом із ростом бізнесу. При необхідності додаєте нові функції і міняєте дизайн. На маркетплейсі такої можливості немає.

Перевага № 2. Немає обмежень щодо контенту

У кожному маркетплейсі є правила щодо підготовки та розміщення контенту. А також його модерація з боку майданчику. Її мета — допомогти бізнесу створити якісніший контент. Але іноді це породжує незручні та нерозумні обмеження.

Наприклад, ви не завжди зможете створити власну структуру каталогу, доведеться користуватися існуючою. Або додати необхідні параметри і фільтри для своїх товарів. Але головною проблемою, на думку багатьох продавців, є відсутність контролю за відгуками.

На жаль, недобросовісні компанії часто використовують негативні відгуки в конкурентній боротьбі. За видалення кожного такого коментаря доведеться боротися з адміністрацією маркетплейсу, доводячи свою правоту. На власному сайті таких обмежень немає. Ви можете самі вирішувати, що робити з коментарями, а також напряму спілкуватися з клієнтами.

Ось приклад того, як вирішуються конфлікти на одному відомому маркетплейсі.

отзыв о работе на маркетплейсе

Перевага № 3. Самостійне регулювання цін

З точки зору покупця, головною перевагою будь-якого маркетплейсу є низькі ціни. Це наслідок того, що один товар (або схожі) продається у кількох продавців. Це заважає розповісти покупцеві, чим відрізняється товар, і чому він кращий, ніж у конкурентів. І саме ціна стає основним критерієм вибору. Для деяких маркетплейсів акційна ціна взагалі є обов'язковою умовою знаходження товару на майданчику.

На власному сайті з'являється більше можливостей донести переваги ваших товарів, розповісти про їх властивості і переконати в якості. На сайті покупцеві складніше порівняти ваші ціни з цінами конкурентів, тому критерій вартості відходить на другий план. З'являється більше свободи для встановлення цінової політики.

Перевага № 4. Ефективніше вкладення інвестицій

Розвиваючи свій бізнес в інтернеті, ви постійно інвестуєте час і гроші в просування і контент. На маркетплейсі будь-яке вкладення частково йтиме на розвиток майданчику.

Розміщуючи свій товар, ви розширюєте асортимент і привабливість майданчику. Самостійно рекламуючи свій сайт на маркетплейсі, ви приводите покупців і на маркетплейс. Тому частина ваших витрат на рекламу йде на користь торгового майданчику. В цьому і полягає бізнес-модель маркетплейсів: розвиватися завдяки зусиллям своїх учасників.

Якщо ви розвиваєте власний сайт, то всі результати докладених зусиль залишаються на сайті, і ви повертаєте інвестиції. Вкладаючись у розвиток власного інтернет-магазину, ви не лише приводите трафік, але і підвищуєте впізнаваність свого бренду. Просуваючи власний інтернет-магазин, ви можете бути впевненими, що всі вкладення сприяють розвитку лише вашого бізнесу.

Перевага № 5. Власний сайт — командний центр

Свій інтернет-магазин — це можливість налаштувати інтеграцію з безліччю систем, які дозволять продавати краще і працювати ефективніше. Це CRM-системи, бухгалтерія, аналітика, сервіси розсилки, складський і фінансовий облік тощо. Сайт стане точкою обміну інформацією між усіма цими системами. Саме на базі сайту будується автоматизація процесів бізнесу.

За подібним принципом налаштовується робота з маркетплейсами. Їх можна і потрібно використовувати як додатковий канал продажів або для розпродажу залишків. Ви зможете вивантажувати залишки з сайту і завантажувати їх на майданчик за допомогою простого інструменту. Наприклад, на Хорошопі це робиться за кілька кліків. Сайт дозволяє легко працювати з усіма торговими майданчиками.

Перевага № 6. Захист від монополії

Все чіткіше простежується прагнення українських маркетплейсів стати монополістами на ринку. Це призведе до того, що умови для продавців ставатимуть дедалі жорсткішими. Реальних альтернатив, крім власного сайту, немає, тому продавцям доведеться приймати ці умови, щоб не втратити бізнес.

Подібна ситуація сталася в Росії з сервісом Яндекс.Маркет. Ставши монополістом на ринку, компанія зробила умови роботи з продавцями більш жорсткими. Заявила, що віддаватиме перевагу просуванню магазинів, чиї товари купуються безпосередньо на майданчику, без переходу на сайт продавця. На думку деяких фахівців, це може призвести до збитків для продавців. Більше реальних відгуків від продавців на Яндекс.Маркеті читайте в статті Олексія Божина.

Маючи власний сайт, можна не боятися, що маркетплейс змінить умови таким чином, що вам не буде вигідно з ним працювати і ви втратите всіх клієнтів. Вкладайте основну частину ресурсів і часу в розвиток власного сайту. Тоді, якщо раптом маркетплейс вирішить істотно підвищити комісію або запропонує неприйнятні умови співпраці, ви не втратите бізнес.

Перевага № 7. Вищий заробіток

Розміщення і продаж товарів на маркетплейсі вимагає інвестицій. Тобто, ви віддаєте частину свого заробітку маркетплейсові. На старті, при невеликій кількості продажів, це може бути цілком розумною платою. Але коли бізнес і кількість продажів виростуть, то сума, яку ви віддаєте маркетплейсу, може перевищити вартість створення власного інтернет-магазину.

Висновок

Ми не закликаємо повністю відмовлятися від роботи з маркетплейсами. Це чудовий канал просування і спосіб пошуку нових клієнтів. Однак, якщо ви налаштовані на активний розвиток, варто почати зі створення власного інтернет-магазину. Тим більше, такі продукти як Хорошоп дозволяють значно зменшити початкові витрати на запуск власного сайту.

Якщо у вас залишилися питання щодо цієї теми, ми із задоволенням обговоримо їх у коментарях.

Комментарии