З поняттям маржинальності має бути знайомий кожен продавець, тому що це один із найважливіших показників у торгівлі. Розрахунок маржинальності дозволяє оцінити прибуток, який принесе продаж однієї одиниці товару. Ми зібрали для вас все найважливіше, що потрібно знати про маржинальність.
Маржинальність товарів базове поняття в торгівлі. Інколи маржу плутають з націнкою або неправильно розраховують, що може призвести до збитків. В цій статті ми розкажемо що таке маржинальність, як її розраховувати та надамо поради щодо її підвищення.
Маржинальність товару
Маржа — це різниця між ціною продажу і собівартістю товару. Маржинальність показує який прибуток принесе продаж однієї одиниці товару, з урахуванням всіх витрат на нього. Наприклад: закупівлю, доставку, зберігання тощо. Маржу ще називають валовим прибутком і будь-яка з цих назв є правильною.
Як розрахувати маржинальність
Маржинальність виражається в абсолютних або відносних значеннях — грошових одиницях та відсотках. Для того, щоб провести розрахунок маржі потрібно знати ціну товару і його собівартість. Для вираження показника в грошах проводиться розрахунок маржинальність за формулою:
Інша формула маржинальність використовується для отримання відносного значення в процентах:
Для розрахунку маржі зручно використовувати Google Таблиці або Excel. Ви записуєте в осередку формули та, підставляючи показники, отримуєте абсолютні та відносні значення. Чим більше маржа, тим краще для інтернет-магазину, але дуже високі значення зустрічаються рідко. Нормальною вважається маржа до 30%.
Різниця між маржею і націнкою
Маржу та націнку нерідко плутають, тому що вони дуже схожі. Націнка додається до собівартості і формує ціну. Виходить, що в абсолютному значенні націнка дорівнює маржі, але притримайте вигуки «ми ж говорили!». Якщо порахувати ці два показники у відсотках або хоча б порівняти їх формули, то з'являється різниця.
Наприклад, товар продається за ціною в 200 грн, а його собівартість дорівнює 120 грн. В абсолютних значеннях маржа та націнка становлять 80 грн. У відносних значеннях маржинальність дорівнює 40%, а націнка — 66%. Маржинальність ніколи не зможе бути стовідсотковою, інакше собівартість повинна дорівнювати 0. Націнка ж може бути хоч 1000%.
Способи збільшення маржинальність
Для збільшення маржинальність продавець повинен знизити собівартість товару або підняти ціну на нього. Підняти ціну простіше, але, згодом, вона може виявитися занадто високою для клієнтів і продажі впадуть. Краще зменшити собівартість, наприклад, купувати товар за нижчою ціною. Можливо, пошук постачальника допоможе вам добитися вигідних умов співпраці.
Витрати на оренду складів і логістику складають вагому частину собівартості. Один із способів скоротити їх — почати продажі за дропшипінгом. В цьому випадку, витрати на зберігання і доставку товарів візьме на себе постачальник, який буде відправляти замовлення безпосередньо.
Якщо жоден із способів не підходить, то, можливо, ваша ніша для інтернет-магазину не розрахована на продаж товарів з високою маржею. Але далеко не всім захочеться міняти сферу, до якої вони звикли, тоді можна змінити підхід до роботи. Наприклад, ви продаєте тільки на маркетплейсах, які беруть комісію за замовлення і цей відсоток можна додавати до собівартості товару. Якщо створити свій інтернет-магазин, то комісії не буде і тим самим збільшиться маржинальність.
Найбільш маржинальні товари
Товари можна поділити на низько-, середньо- і високомаржинальні. В першу категорію потрапляють товари щоденного використання. Маржа для них коливається в районі 10-20%, але компенсується тим, що продаж багато. Середньомаржинальними вважаються товари нещоденного споживання, наприклад — будівельні матеріали або побутова техніка. Тут маржа може досягати 50%.
Висока маржа зазвичай зустрічається у брендових, люксових і сезонних товарів. На них особливий попит, через що продавці можуть робити велику націнку. Продажів у таких інтернет-магазинів може бути трохи, але вони отримують прибуток за рахунок маржі і великого середнього чека. Високомаржинальним вважаються:
-
брендовий одяг;
-
ювелірні вироби;
-
парфюмерія та косметика;
-
живі квіти;
-
елітні продукти споживання.
Якщо інтернет-магазин не продає товари з цього списку, то це не означає, що він не отримує прибуток. Заробляти можна на багатьох речах — головне зрозуміти що вигідно продавати в інтернеті.
Висновок
Будь-якому продавцеві важливо знати маржинальність своїх товарів, щоб розуміти прибуток, який він отримає від продажу. Маржа схожа на націнку, але у відсотковому вираженні — це різні показники та їх не слід плутати. Але не варто зациклюватися на маржинальності та вважати, що тільки від неї залежить успіх вашого інтернет-магазину.