Старт Опубліковано: 01.11.2024

Чим ринок електронної комерції в Молдові відрізняється від українського e-commerce

Чим ринок електронної комерції в Молдові відрізняється від українського e-commerce

З 2023 року Хорошоп працює у Молдові під брендом Cartum. Ми детально досліджуємо місцевий ринок та в цій статті ділимося з вами вивченою інформацією. Ви дізнаєтесь, чим відрізняється молдовський e-commerce від українського ринку електронної комерції, які має особливості та що слід враховувати при організації продажів в Молдові.

Зміст статті
  1. Загальна ситуація та потенціал e-commerce 
  2. Поведінка та вподобання покупців
  3. Особливості інтернет-магазинів
  4. Маркетингові активності та комунікація з клієнтами
  5. Логістика
  6. Платіжні системи
  7. Маркетплейси
  8. Висновок

Понад 10 років Хорошоп працює на українському ринку та допомагає підприємцям відкривати та розвивати торговий онлайн-бізнес. У 2023 році ми вийшли на міжнародний ринок та запустили платформу Cartum — конструктор для створення інтернет-магазинів, розрахований на іноземних продавців. Першою країною, для якої було презентовано Cartum, стала Молдова. Два роки ми детально досліджуємо молдовський ринок e-commerce та спілкуємося з місцевим бізнесом, щоб надавати клієнтам кращий сервіс. 

В цій статті ділимося з вами вивченою інформацією та розповідаємо, які особливості має ринок електронної комерції в Молдові, чим відрізняється від українського e-commerce та чого очікувати підприємцям, які розглядають продаж товарів молдовським покупцям. 

Загальна ситуація та потенціал e-commerce 

Незважаючи на регулярні масовані обстріли та відключення електроенергії, український e-commerce перевершив довоєнні показники та станом на кінець 2023 року оцінюється у 182 млрд грн. Це на 21% більше, в порівнянні з 2021 роком. Крім того, за міжнародним дослідженням, Україна продемонструвала найбільший ріст товарообігу — на +145% у 2023 році, випередивши Польщу, Болгарію та інші країни. Рівень онлайн-продажів в Україні в умовах повномасштабної війни передусім залежить від зовнішніх чинників, тому складно спрогнозувати, наскільки стрімким буде подальший розвиток. Однак позитивна динаміка свідчить про те, що обсяги онлайн-торгівлі в Україні й надалі зростатимуть. 

За рівнем проникнення електронної комерції, на відміну від України, Молдова знаходиться на останніх місцях серед європейських країн. Основна причина в тому, що інтернет-торгівля тут тільки починає розвиватись. Частка e-commerce складає 5,6% від загального обсягу ритейлу у країні. Для порівняння, в Україні вона становить 10%. Разом з тим, зберігається стійка тенденція зростання показників. У 2023 році розвиток онлайн-торгівлі у Молдові було визнано національним пріоритетом. Наразі ринок e-commerce оцінюється у 320 млн євро та за прогнозами у найближчі три роки поточна цифра може зрости у п’ять разів. Для цього місцевими держструктурами розроблено цілу екосистему прискорення інтернет-продажів. 

Якщо український e-commerce впевнено зростає вже понад 10 років та перебував у стадії стагнації лише в перший рік повномасштабного вторгнення, то в Молдові поштовхом до розвитку онлайн-торгівлі стала пандемія COVID — до початку локдауну місцеве населення переважно купувало офлайн. Так, у 2020 році інтернет-замовлень стало на 50% більше, порівняно з попереднім роком, а число онлайн-платформ, на яких можна зробити покупку, зросло майже на третину від загальної кількості у 2019 році. 

Зараз в Молдові налічується близько 2 тисяч інтернет-магазинів. Це загальне число сайтів, де представлено товари, — з різним ступенем активності. В свою чергу, Хорошопом користується понад 10 тисяч продавців, а загальна цифра інтернет-магазинів в Україні сягає майже ста тисяч. Навіть враховуючи те, що чисельність населення в Україні більша, молдовський e-commerce менш насичений інтернет-магазинами. Багато ніш ще не висококонкурентні, і для розвитку нового бізнесу в Молдові потрібно дещо менше ресурсів, порівняно з іншими країнами. Показник росту електронної комерції в Молдові складає 15% на рік. Хоч підприємці запускають бізнес в онлайні не так інтенсивно, як в «ковідні» часи, ріст інтернет-торгівлі є стабільним та втричі швидшим, ніж офлайн-бізнесу. 

Поведінка та вподобання покупців

За статистикою, майже 70% населення Молдови присутні в онлайн-середовищі. З них близько третини здійснюють онлайн-замовлення. Однак, якщо українці звикли замовляти онлайн майже всю доступну в інтернет-магазинах продукцію — від продуктів харчування до коштовної техніки та гаджетів, то серед молдован матеріальні покупки ще не так поширені. Найчастіше місцеві інтернет-користувачі вносять кошти онлайн за телекомунікаційні, комунальні, транспортні послуги, а при купівлі товарів надають перевагу офлайн-крамницям. Статистика показує: якщо потрібний товар представлено як в інтернет, так і в фізичному магазині, а ціна відрізняється несуттєво — більше половини молдовських споживачів оберуть офлайн-покупку. Втім, тенденція поступово змінюється на користь онлайн-замовлень. 

В топі найпопулярніших категорій товарів серед інтернет-користувачів в Молдові — готові до вживання продукти, одяг та взуття, косметичні засоби. На відміну від українських покупців, які часто сплачують замовлення безпосередньо в інтернет-магазині, онлайн-перекази за товари на молдовських сайтах становлять всього 7% від загального числа електронних оплат. Це спричинено низькою довірою до інтернет-магазинів — молдованам важливо попередньо перевірити своє замовлення. Пропонуємо більше цифр, які дозволять краще зрозуміти особливості місцевої аудиторії:

  • найактивніше здійснюють онлайн-замовлення мешканці великих міст — 57% онлайн-покупців проживають в Кишиневі;

  • 77% аудиторії інтернет-магазинів мають середній або вище середнього рівень доходу;

  • найбільший відсоток регулярних інтернет-замовлень — від людей віком від 18 до 26 років;

  • жіноча аудиторія дещо активніше купує онлайн, ніж чоловіки, але ця різниця незначна — 52% проти 48%;

  • в середньому на покупки в інтернеті молдовани витрачають 91 євро на місяць; 

  • переважна більшість місцевого населення знає російську, але майже 70% користувачів проявляють активність в інтернеті румунською, це варто враховувати при виході на місцевий ринок та локалізації сайту.

Популярні товари в Молдові для онлайн-покупок
Статистика активності онлайн-покупців в Молдові за категоріями товарів та послуг 

Особливості інтернет-магазинів

Як і на українському ринку e-commerce, більшість інтернет-магазинів в Молдові належать до категорії малого та середнього бізнесу. Із загальної кількості магазинів переважають невеликі, з середньомісячним трафіком до 30 тисяч відвідувачів. Лише близько 7% усіх місцевих онлайн-платформ мають відвідуваність понад 100 тисяч на місяць. Як правило, це локальні «гіганти» із значним асортиментом та різноманіттям категорій, які за масштабами можна порівняти з українськими Епіцентром, Алло, Comfy.

В деякій мірі низька відвідуваність може бути зумовлена тим, що велика частина молдовських інтернет-магазинів недостатньо адаптовані для зручних та комфортних покупок. Наприклад, багато сайтів мають дещо застарілий дизайн, надмірну кількість спливаючих вікон та анімованих елементів, які сповільнюють швидкість завантаження веб-сторінок, деякі не інтегровані з системами інтернет-банкінгу.

За відгуком клієнта Cartum, інтернет-магазину Posters.md, аудиторія в Молдові зацікавлена в онлайн-покупках і готова їх оплачувати відразу на сайті, якщо бачить, що продавцю можна довіряти. Мобільна адаптивність, зручний користувацький інтерфейс та широкі можливості для відвідувачів позитивно впливають на користувацький досвід та підвищують авторитетність інтернет-магазину. Тому, якщо ви розглядаєте масштабування на молдавський ринок, подбайте заздалегідь про високий рівень юзабіліті. Підберіть сучасний дизайн, підключіть інтеграції з платіжними системами та поштовими операторами, додайте кнопку швидкого зв’язку, наповніть сайт актуальним контентом. Хоч це й не вплине на загальні тенденції покупок в Молдові, ви зможете виділитись з-поміж схожих магазинів, та за умови грамотного просування і продуманої УТП, привернути увагу тих відвідувачів, які купують в онлайн-гіпермаркетах, що охоплюють кілька ніш.

Маркетингові активності та комунікація з клієнтами

Загалом в Молдові використовуються ті ж способи просування, що й в Україні. Основна відмінність — недоступний Google Shopping, який за нашим дослідженням є найпопулярнішим каналом просування серед українських інтернет-магазинів. Натомість локальні продавці активно запускають пошукову та банерну рекламу. Налаштування оголошень у видачі Google особливо актуальне серед представників малого бізнесу, яким важко здобути перші місця у пошуковику за широкими ключовими словами. В топі за загальними запитами на румунській — великі локальні інтернет-магазини, а частину позицій займають компанії з Румунії.

Щодо соцмереж, то цей канал на молдовському ринку ефективно працює — тут, як і в Україні, актуальні таргетована реклама, інфлюєнс-маркетинг, проведення розіграшів та інші SMM-активності. За спостереженням інтернет-магазину Posters.md, в Молдові кращі результати дає просування у Facebook, тоді як більшість українських інтернет-магазинів частіше запускають таргет в Instagram. Втім, при виході на новий ринок варто провести окреме дослідження та проаналізувати, де перебуває ваша ЦА — це допоможе обрати пріоритетну соцмережу. З чого почати SMM-просування, читайте в нашій статті.

При взаємодії з молдовськими покупцями, слід враховувати: місцеве населення надає перевагу живому спілкуванню. Якщо багато українців охоче користуються опцією «не телефонувати», а обробка замовлень часто відбувається через автоматичні сповіщення, при комунікації з аудиторією в Молдові варто бути готовими до телефонних дзвінків. Доцільно найняти румуномовного менеджера та підключити віртуальні телефонні номери.

Логістика

Інфраструктура для інтернет-магазинів в Молдові почала стрімко розвиватись в часи пандемії COVID — разом із ростом попиту на товари для купівлі онлайн. На ринку з’явились нові платіжні сервіси та кур’єрські служби. Зараз серед провідних поштових операторів для доставки інтернет-замовлень:

  • Державна пошта Молдови — найбільша та найпопулярніша логістична служба з великою кількістю відділень і поштоматів по всій країні, а також кур’єрським підрозділом Curier Rapid;

  • Nova Poshta Moldova — за числом пунктів видачі поступається Державній пошті Молдови, але активно розвивається в країні;

  • FAN Courier — румунська поштова служба, яка працює на території Молдови, має поштомати FANbox та кур’єрські послуги.

Середній термін доставки по країні — 2 дні, але обробка та відправка замовлень відбувається дещо повільніше, ніж в Україні. Наприклад, товари комплектуються та передаються поштовому оператору в будні, а формування посилок на вихідних — скоріше виключення.

Крім того серед молдован користується популярністю самовивіз. Особливо при покупках у омніканальних ритейлерів. Клієнти використовують електронні платформи, щоб забронювати товари на сайті та пізніше особисто їх забрати у фізичному магазині. Омніканальну стратегію використовує більшість локальних великих «гравців» — магазини Darwin, Enter.online, MAXIMUM, Bomba та деякі інші. Представники малого бізнесу також часто ініціюють для клієнтів можливість відвідати офіс, який одночасно слугує точкою видачі замовлень. Разом з тим, місцеві підприємці відмічають, що із розвитком послуг доставки інтерес до отримання замовлень в такий спосіб поступово знижується. Якщо у 2019 році самостійно забирали товари приблизно 60% клієнтів, то зараз це — 25-30%.

Платіжні системи

В Молдові виділяють кілька сервісів прийому онлайн-платежів. Найчастіше на молдовських сайтах інтегровані системи Paynet, maib, RunPay, BPay, а також оплата через еквайринг від банку Victoriabank. Комісія за обробку кожного платежу становить від 1,5 до 3%, залежно від сервісу. Також частина електронних переказів утримується системою на кілька місяців як гарантія безпеки.

Однак молдовани сплачують онлайн переважно послуги, а купуючи в інтернет-магазинах обирають розрахунок готівкою або карткою при доставці товарів. Така купівельна поведінка обумовлена тим, що часто продукція, доступна для онлайн-замовлення, — насправді відсутня. Багато локальних постачальників не користуються системами управління складом та не мають автоматичного оновлення залишків. Як результат, до третини замовлень можуть скасовуватись через те, що позицій немає в наявності. Особливо це характерно для продукції на маркетплейсах та у великих інтернет-магазинах. Також трапляється, що покупець отримує дещо іншу модель товару, якщо замовлений варіант недоступний. Інтернет-магазини не завжди обговорюють ці зміни з клієнтами. Таким чином місцева аудиторія «перестраховується», їй важливо переконатись в отриманні актуального та цілісного товару, перш ніж за нього розрахуватись.

Через популярність оплати при отриманні, інтернет-магазину в Молдові потрібно мати достатньо менеджерів для того, щоб перевірити та узгодити замовлення з кожним клієнтом в телефонному режимі. Крім того, для зручного та якісного управління готівкою великий відсоток місцевих підприємців організовує власний відділ доставки та наймає кур’єрів в штат. 

Маркетплейси

В Україні маркетплейси — один з головних каналів продажів серед підприємців. За нашим опитуванням, більше 35% магазинів продають товари на торгових майданчиках. Серед причин їхньої популярності — гарна технологічна розвиненість, вигідні умови для малого бізнесу та висока відвідуваність. До прикладу, середньомісячний трафік Rozetka — близько 50 млн візитів. Для багатьох українських інтернет-користувачів маркетплейси є основними майданчиками для шопінгу, адже на них можна знайти буквально все, порівняти десятки схожих пропозицій від різних продавців та вибрати вигіднішу. Загалом на українському e-commerce ринку налічується 10 топових торгових майданчиків. Крім Розетки, магазини різного розміру успішно торгують на Kasta, Алло, Епіцентр, F.ua, Zakupka тощо. 

У Молдові маркетплейси ще не стали основним типом платформ для онлайн-покупок. Найпопулярніший торговий майданчик — 999.md, який спеціалізується на публікації оголошень різного характеру. Спрямованість 999.md дуже широка — від продажу та оренди нерухомості до торгівлі дрібницями на кшталт сувенірів. Тут активно розміщують пропозиції приватні особи та переважно невеликі інтернет-магазини. У 2021 році платформа запустила маркетплейс 999 Market, призначений виключно для продавців, однак наразі проєкт на паузі, а його активний розвиток планується у 2025 році.

На молдовському ринку e-commerce 999.md по суті можна назвати монополістом. Хоч є ще кілька майданчиків для торгівлі, вони не дуже адаптовані для якісних продажів та через відносно низький трафік не можуть забезпечити продавців достатньою кількістю замовлень від відвідувачів. 

Приєднуйтесь до чату з міжнародних продажів з Хорошопом, обмінюйтесь досвідом та ставте питання
Ссылка на чат
image

Висновок

Ринок e-commerce в Молдові тільки починає розвиватись та має потенціал помітного зростання в найближчі роки — хоч місцеве населення ще не дуже активно замовляє в інтернеті, порівняно з українцями, відсоток онлайн-покупців поступово збільшується. За прогнозами, така тенденція зберігатиметься й надалі. Це свідчить про гарні перспективи при організації продажів в Молдову. В багатьох нішах конкуренція серед онлайн-гравців поки не дуже висока. За наявності грамотної маркетингової стратегії та сучасного сайту, ви маєте високі шанси зайняти лідируючі позиції в своєму сегменті на місцевому e-commerce ринку. Ми допоможемо створити зручний інтернет-магазин з усіма необхідними функціями для комфортних покупок. Розширюйте можливості вашого сайту на Хорошопі або створюйте окремий на Cartum для продажів в Молдові та масштабуйте свій бізнес. 

Запустити свій інтернет-магазин
img
Новий коментар
Оцінка
Безкоштовний тест 7 днів