- Відсутність перевірки репутації постачальника
- Поспіх при виборі партнера
- Поверхневе вивчення юридичних моментів та документації
- Замовлення продукції без попереднього тестування
- Закупівля перших партій у великих об’ємах
- Вибір постачальників з найнижчою вартістю товарів
- Початок співпраці без попередньо узгодженого договору
- Робота з одним постачальником
- Висновок
На ринку величезна кількість постачальників з різними умовами і часто це лише ускладнює пошук тих, з ким співпраця буде надійною та комфортною. Щоб мінімізувати неприємні ситуації в роботі з партнерами, слід ретельно підійти до їх підбору та уникати помилок. Про найпоширеніші з них дізнавайтесь з нашої статті.
Успіх та прибутковість інтернет-магазину залежить від багатьох факторів. Вагоме місце серед них посідає грамотно налагоджена співпраця з постачальниками. Адже невчасні надходження товарів, їх неналежна кількість або якість можуть перешкоджати розвитку бізнесу. Магазин не тільки матиме складнощі у формуванні бази постійних клієнтів, а й ризикує здобути не найкращу репутацію на ринку, що позначиться при просуванні та залученні нових покупців.
В статті розповідаємо про 8 типових помилок інтернет-магазинів при виборі постачальників та як їх не допустити.
Відсутність перевірки репутації постачальника
Раніше ми вже писали про те, як шукати постачальників з вашої ніші. Коли ви обрали потенційних партнерів, кожного варто ретельно дослідити. Перевірки та аналіз — це фактично те, з чого складається майже весь процес підбору постачальників. На різних етапах вивчаються питання, які дозволяють з’ясувати ймовірність виникнення певних проблем при роботі з гуртовою компанією — з логістикою, продукцією, документацією та інших.
Перший крок при дослідженні — пошук загальної інформації про постачальника у відкритих джерелах. Часто інтернет-магазини його пропускають, відразу переходячи до спілкування з представником компанії. Втім штатний менеджер навряд чи розповість, наприклад, про негативний досвід інших закупівельників або чому деякі клієнти відмовились від співпраці. Відповідно ви зможете оцінити майбутнього партнера тільки з однієї сторони та ризикуєте упустити важливі моменти.
Перш ніж контактувати з компанією, перевірте відгуки про неї та почитайте думки інших. Гуртовий бізнес часто додає свою адресу на Google Maps, де люди залишають враження. Доцільно дослідити тематичні форуми та спільноти, спеціалізовані портали. Наприклад, через каталог постачальників Хорошоп можна не лише знайти компанії, які продають оптом актуальні вам товари, а й подивитись про них відгуки, залишені іншими магазинами. Додатково проаналізуйте сторінки в соціальних мережах, перегляньте згадки у LinkedIn — це дасть уявлення про репутацію постачальника, підхід до клієнтів та інші аспекти.
Загальний ресерч не займає багато часу, однак дозволяє об’єктивно поглянути на роботу компанії. Можливо, ви вже на старті зрозумієте, що можете зіткнутися з труднощами та викреслите деяких постачальників зі списку потенційних партнерів. Або навпаки — переконаєтесь в доцільності особистої комунікації для з'ясування всіх деталей.
Поспіх при виборі партнера
Вибір постачальників — відповідальний процес, який вимагає ретельного аналізу, прискіпливості та уваги до деталей. Попередньо виокремте для себе 7-10 гуртових компаній, які продають актуальні товари, та вивчіть кожну. Якщо ви не готові до значних закупівель зі старту, розглядайте невеликих локальних виробників, гуртові інтернет-магазини або реселерів. Мінімальний розмір закупівельних партій у відомих виробників та дистриб’юторів зазвичай недоцільно великий.
Список потенційних партнерів скорочуватиметься вже на перших етапах дослідження — хтось не влаштує за відгуками, а в когось буде зависока ціна чи невигідні умови покупки невеликих партій. Відібравши тих, хто найбільше відповідає вашим вимогам, порівняйте їх між собою, враховуйте найменші нюанси та можливі ризики співпраці з кожним. Відразу оцінюйте постачальника з точки зору тривалого партнерства. Якщо, наприклад, вже на етапі комунікації у вас виникли певні труднощі, то навряд чи ви зможете швидко вирішувати всі питання в майбутньому.
Поверхневе вивчення юридичних моментів та документації
Інколи новачки в підприємництві не приділяють значну увагу документальним аспектам, довіряючи постачальнику. Однак якщо компанія обіцяє надіслати документи згодом та запевняє в юридичній чистоті лише на словах — краще поставити співпрацю на паузу. Домовляючись про партнерство, дійте за принципом: спочатку перевірка необхідних дозволів, ліцензій, висновків — потім укладання угоди.
Якщо плануєте співпрацю з виробниками або іноземними гуртовими компаніями, обов’язково переконайтесь в наявності ISO, FDA, GMP або інших сертифікатів, актуальних для вашої ніші. При чому, важливо не просто поверхнево переглянути документацію, а детально ознайомитись з її вмістом, наприклад, коли і ким видана, чи вчасно оновлена. Також варто самостійно перевірити контрагента. Зокрема, пошукайте наступні дані:
-
дата реєстрації бізнесу — чим довше постачальник на ринку, тим краще, але за умови що в компанії не змінювались щороку власники або адреси реєстрацій;
-
історія компанії — проаналізуйте, як постачальник справлявся з кризовими періодами та чи швидко адаптувався до змін на ринку;
-
базові відомості про власників та керуючих осіб — коли бізнес часто переходить «з рук в руки», це може бути ознакою майбутніх проблем, також поганий знак, якщо директор компанії керує ще десятком інших підприємств;
-
фінансові показники — цю інформацію нескладно знайти в звітах держслужб, разом з тим вона є однією з найважливіших при підборі постачальника та дозволяє зрозуміти, наприклад, чи не матимете ви, труднощів з поверненням коштів при отриманні помилкової або бракованої поставки;
-
судова практика — достатньо подивитись чи присутній постачальник в реєстрі судових рішень як відповідач, якщо ні — то це вагомий плюс і свідчення того, що свої зобов’язання перед компаніями-клієнтами він сумлінно виконує.
Замовлення продукції без попереднього тестування
Закупівля тестової партії — обов’язковий етап при виборі постачальника, який не варто пропускати. Пробне замовлення слід зробити незалежно від того, в якому форматі ви плануєте працювати — продавати за схемою дропшипінгу чи із власного складу. Це допоможе оцінити якість товарів та переконатися, що вони відповідають вашим стандартам та вимогам. Також ви зможете побачити роботу потенційного партнера на практиці.
Тестові зразки замовляються до укладання договору за окрему плату. Хоч ви ще не співпрацюєте з гуртовою компанією, на них все одно можна попросити знижку. Постачальники зазвичай не менше роздрібних інтернет-магазинів зацікавлені у співпраці, тому охоче йдуть назустріч потенційним клієнтам.
Закупівля перших партій у великих об’ємах
Чим більшу партію замовляє магазин — тим нижчою є ціна за одиницю товару, тому при бажанні заощадити інколи підприємці відразу закуповують продукцію в значних об’ємах. Однак така вигода може бути оманливою. На старті співпраці не слід робити великі закупівлі, особиливо якщо ви тільки запускаєте бізнес або розширюєте асортимент новою товарною лінійкою. Навіть якщо ви ретельно проаналізували попит та підібрали трендові товари для продажу, дуже складно точно спрогнозувати, що кілька десятків позицій не будуть залежуватись місяцями.
Якщо склад партнера розташовано в Україні, найкраще замовляти невеликі партії, але часто, — із закінченням складських залишків, та із ростом попиту дещо збільшувати обсяги закупівлі ходових товарів. Такі поставки будуть швидкими, а ви убезпечите себе від необхідності встановлювати знижки на неліквідні позиції та пропонувати їх майже за закупівельною ціною.
Вибір постачальників з найнижчою вартістю товарів
При вивченні прайс-листів постачальників, потрібно враховувати прийнятний бюджет. Втім закупівельна вартість товарів не повинна бути вирішальним критерієм при підборі партнера. Більш того, варто з обережністю ставитись до компаній, в яких гуртові ціни суттєво нижче середніх на ринку. За привабливими цифрами можуть приховуватись неналежна якість чи відвертий брак, відсутність необхідних ліцензій та сертифікатів, терміни придатності, що добігають кінця, інші «підводні камені». Найкраще напряму повідомити менеджера про ваші сумніви та поцікавитись, чим спричинена така вигідна пропозиція. Паралельно проведіть дуже ретельний власний аналіз потенційного партнера, адже на кону — репутація вашого магазину та довіра покупців. Якщо все ж вирішили зробити пробну закупівлю за супернизькою ціною, для порівняння обов’язково замовте аналогічний товар в іншого постачальника.
Початок співпраці без попередньо узгодженого договору
Те, що починати будь-які ділові відносини варто з укладання угоди — відома істина, але важливо, щоб зазначені в договорі положення влаштовували обидві сторони. Зазвичай документ для підписання надається саме постачальником, у який магазину потрібно лише додати свої дані. Підприємці не завжди уважно читають купу сторінок з формальним текстом, що є однією з головних помилок при виборі постачальника.
Не поспішайте підтверджувати співпрацю офіційним підписом, поки не переконаєтесь, що всі вказані в договорі умови для вас прийнятні та не потрібно вносити правки. Адже це основний документ, на підставі якого ви можете відстояти свої права при появі будь-яких спірних моментів. До вивчення договору можна залучити юриста, який оцінить його професійним поглядом.
Якщо якісь положення у вас викликають сумніви, обов’язково обговоріть їх з контрагентом та спробуйте знайти оптимальне для обох рішення. Якщо ж потенційний партнер категорично відмовляється вносити правки та йти на компроміси — від такої співпраці краще відмовитись та пошукати постачальника з більш гнучкими умовами. При ознайомленні з договором, особливо уважно вивчіть наступні пункти:
-
відповідальність постачальника за недотримання термінів поставки;
-
мінімальна кількість товару для закупівлі та відвантаження;
-
гарантійні умови — дії постачальника у випадку продажу товарів неналежної якості;
-
відповідальність постачальника при доставці помилкової партії товару;
-
умови оплати — бажано виключити розрахунки готівкою, щоб не було проблем з податковою службою.
Робота з одним постачальником
Якщо ви тільки відкриваєте власний інтернет-магазин та наповнюєте його асортиментом, на початку діяльності може бути достатньо знайти одного надійного постачальника для стартових закупівель. Втім,шукаючи перших партнерів, відразу позначте для себе ще одну-дві компанії, з якими можна було б працювати та не затягуйте з встановленням партнерства.
Повністю залежати від одного постачальника дуже ризиковано. Наприклад, він може зняти з продажів ходові у вашому магазині товари або доставити браковану партію — розбираючись із питаннями, ви втрачатимете клієнтів. Щоб забезпечити безперебійну наявність продукції та швидку доставку, корисно мати про запас інших постачальників, до яких ви зможете звернутись за потреби. Це можуть бути компанії з менш вигідними умовами чи цінами, але здатні підстрахувати при виникненні певних проблем.
Висновок
Уникнути всіх можливих помилок при пошуку постачальників важко, однак намагайтеся звести їх до мінімуму. Підійдіть до цього завдання максимально уважно та пам’ятайте про те, що гарний постачальник — це на роки. Краще приділити більше часу на вибір надійного партнера, ніж згодом витрачати ресурси на виправлення помилок через невдалу співпрацю.