Хорошоп — українська платформа для швидкого запуску інтернет-магазинів. Команда проекту створює торговельні майданчики за один тиждень замість 1-3 місяців, як це буває при індивідуальній розробці. Хорошоп став приносити прибуток вже через півроку після запуску. Сьогодні на базі його движка працює 400 українських інтернет-магазинів. Історію появи та розвитку компанії розповів її засновник і головний виконавчий директор Ігор Стольницький.

Початок

У 2007 році ми створили веб-студію Stolnitsky Ideas, щоб займатися створенням різних сайтів. Це був довгий процес: ми з'ясовували потреби клієнта, малювали прототипи, писали ТЗ, дизайнери працювали над макетами, потім сайт погоджували, програмували, верстали та тестували. В кращому випадку, один такий проект займав 2-3 місяці, іноді півроку-рік.

Замовники хотіли однакову функціональність, але різний дизайн. Це вимагало індивідуальної верстки і її прив'язки до програмного коду. До того ж, ми не могли використовувати старий код для нових замовлень, адже для кожного проекту потрібно було його значно допрацьовувати. У підсумку, підтримка десятків сайтів була затратною, а наша робота — на 80% однотипною.

Все змінилося у 2014 році, коли сталася криза. Після весняного обвалу гривні багато компаній, пов'язаних з e-commerce, закрилися або тимчасово зупинили розвиток нових проектів. У нас був десяток довготривалих проектів, і ми розуміли, що половина з них зупиняється і не зможе оплатити навіть готову роботу.

Саме під час кризи настав час для давньої ідеї, яка була в моїй голові з 2007 року — оптимізувати та спростити процес створення сайту, зробити його швидшим і дешевшим.

команда Хорошопа

Спочатку над ідеєю працювали четверо: менеджер проекту Ігор Стольницький, PHP Developer Андрій Телеш, фронтенд-розробник Антон Янковський і дизайнер Артур Шрамко. Пізніше приєдналася решта команди.

Ноу-хау

Для розробки першої версії продукту нам знадобилося близько 1 млн грн. Ці гроші ми заробили на інших проектах і витратили за перші півроку роботи на зарплати, оренду офісу та інші витрати.

Ми працювали над шаблонним рішенням і створювали готові модулі для різного функціоналу. В першу чергу — дизайну. Зазвичай створення сайту за індивідуальним дизайном передбачає, що малюється кілька десятків макетів, потім сайт верстається і прикручується до програмного коду. Саме на цьому етапі розробники допускають безліч великих і дрібних помилок, а потім довго їх шукають і виправляють. Ми прибрали цей елемент: макети більше не потрібно було малювати, вони були готовими. Більше того, макети можна частково налаштовувати: вмикати і вимикати блоки, міняти їх місцями, перефарбовувати в різні кольори.

Головна перевага в тому, що для створення сайту потрібні лічені дні, замість 1-3 місяців, як при індивідуальній розробці. Після вибору і узгодження макету не потрібно нічого програмувати чи тестувати: налаштували дизайн, і сайт готовий.

дизайн интернет-магазинов на Хорошопе

Ми відразу запропонували клієнтам сучасну мейнстрімну функціональність сайтів. У 2014-2015 році це була гнучка настройка фільтрів, вибір модифікацій товарів, проста процедура замовлення, можливість наповнення сайту товарами за допомогою імпорту з прайсів постачальника та інше. У багатьох онлайн-магазинів того часу ці питання були пропрацьовані слабко.

админка интернет-магазинов на Хорошопе

До весни 2016 року ми створили мобільну версію для сайтів — окремий інтерфейс, максимально адаптований для швидкого завантаження і зручної роботи на мобільних пристроях. Розкіш, яку серед онлайн-магазинів можуть собі дозволити лише такі гіганти як Amazon і AliExpress. Більшість інтернет-магазинів користується адаптивним дизайном, а це зайвий код, який завантажується на мобільні та десктопні пристрої і гальмує їхню роботу.

У пошуках клієнтів

В Україні клієнти часто вимагають індивідуальний дизайн, і спочатку ми переживали, що вони не захочуть працювати з шаблонами. В Promі та на хмарних рішеннях сайти відрізняються лише за кольором. Багато існуючих шаблонів не можуть похвалитися детальною розробкою і виглядають непрофесійно. У нас було набагато більше варіантів, але загальна впізнаваність і загальні риси залишалися.

Ми розповідали клієнтам, що індивідуальність дизайну майже не впливає на кількість продажів і конверсію. Що набагато важливішими є продуманість інтерфейсу, хороша форма замовлення та інші технічні моменти, які ми багато разів створювали для вимогливих клієнтів. Що дизайн, хоч і не до кінця унікальний, добре виконує свою основну функцію — продавати. І нам повірили.

До нас постійно зверталися за індивідуальним дизайном, і ми розповідали клієнтам про сайт, який можна запустити за тиждень. До моменту виходу першої версії Хорошопу у нас було чотири покупці. Раніше, при індивідуальній розробці, ми могли одночасно вести не більше десяти проектів. З них ми, в кращому випадку, випускали 1-2 проекти за місяць. За перший місяць роботи першої версії Хорошопу ми випустили одразу 4 проекти.

Спочатку ми не розміщували рекламу. Просто розіслали пропозицію зробити інтернет-магазин на Хорошопі клієнтам, які раніше зверталися до нас, але не хотіли платити за індивідуальний сайт кілька тисяч доларів. Ці користувачі забезпечили нам другу хвилю продажів. Всім хотілося отримати якісний дизайн швидко та вп'ятеро дешевше. Функціонал, який раніше коштував $5000, ми пропонували за $1000.

дизайн интернет-магазинов Хорошоп

Перші клієнти були найскладнішими: досвідчені інтернет-підприємці, які вже набили гулі на інших платформах. Щоб зекономити, вони зверталися до фрілансерів, які збирали сайт на базі продуктів з відкритим кодом. Те, що виходило в результаті, нормально не працювало. Фрілансер пропадав, і клієнт був змушений сам у всьому розбиратися. Наша платформа вирішує проблеми в роботі сайту і пропонує постійну технічну підтримку.

служба поддержки Хорошоп

Клієнти виставляють оцінку за обслуговування після обробки їхніх запитів — так ми контролюємо якість

Нам пощастило з першими клієнтами. Це були власники невеликих сімейних магазинів, такі ж підприємці, як і ми. У нас з ними склалися теплі відносини — нам прощали помилки, давали зворотний зв'язок і допомагали поліпшувати обслуговування клієнтів. Зараз наші типові клієнти — великі компанії. Робота з ними побудована по-іншому: ми спілкуємося не з власниками, а з найманими менеджерами, тому помилки тут неприпустимі.

Багато клієнтів все ще приходять до нас завдяки сарафанному радіо. Цікаво, що деякі підприємці перед зверненням до нас телефонують до наших клієнтів з портфоліо і цікавляться їхніми відгуками. Ми дізнаємося про це випадково.

До середини 2015 року ми закрили всі старі індивідуальні проекти і існували лише завдяки продажам Хорошопу. Всього за рік ми отримали понад 570 заявок на створення сайту. За 2016 рік ця кількість подвоїлася, а загальна сума продажів виросла в 2,5 раза. Зазвичай, при розширенні аудиторії конверсія в реальні продажі погіршується. У нас навпаки: за два роки роботи конверсія трафіку в замовлення підвищилася приблизно вдвічі, а середній ріст продажів у 2016 році — 20% на місяць.

Помилки та труднощі

Наша головна помилка полягала у тому, що перші два роки ми ні на чому не фокусувалися і розвивали продукт відразу в декількох напрямках. У підсумку, частина завдань розтягнулася на довгий час, а деякі ми не завершили досі. Ми пізно почали займатися повноцінним маркетингом — обмежувалися рекламою у пошуку і контекстом. Через це багато потенційних клієнтів так про нас і не дізналися.

А одного разу ми пережили неприємну історію через відсутність запасного сервера. Тестові версії сайтів всіх клієнтів до запуску на робочі сервери розміщувалися на нашому внутрішньому. І в один вечір п'ятниці наш сервер з сотнею клієнтських сайтів впав. Це була штатна ситуація, його потрібно було запустити натисканням на кнопку, але це не допомогло. Ні в перший, ні в другий, ні в третій раз. Ми не могли розгорнути бекапи через відсутність другого сервера, а наш головний спеціаліст з налаштування був за кордоном. У підсумку, ми два вихідних дні по шматочках відновлювали биті файли з системи, що впала. Процесом з-за кордону керував наш фахівець, спостерігаючи за роботою по Skype. Закінчили якраз до вечора неділі.

Нам відносно пощастило — незручності відчули лише клієнти, які наповнювали сайт на вихідних. Але цього було достатньо, щоб переглянути підхід до безпеки інформації навіть на тестових сайтах. Подібні ситуації більше не повторювалися.

рабочий процесс Хорошоп

Так виглядав процес відновлення сервера

Зараз нас 17 осіб: команда розробки продукту, відділ підтримки, відділ маркетингу та продажів. За останній рік-два ми інтегрувалися з 1С, Terrasoft, retailCRM, ТОРГСОФТ, Діловод, Workabox і з декількома самописними системами. Крім того, ми реалізували інтеграцію з Zapier — сервісом-посередником, який дозволяє обмінюватися даними з 750+ різними хмарними сервісами та швидко налаштовувати передачу даних в Mailchimp, AmoCRM, Google Docs та інших системах.

команда Хорошоп

Комментарии