Клієнти Хорошопу поділилися своїми історіями про роботу інтернет-магазину під час війни з росією. Ми розділили цей матеріал на дві частини та сподіваємося, що досвід колег стане для вас корисним.
В умовах війни, дуже складно вести бізнес, але підприємці мають продовжувати роботу для підтримки української економіки. Тяжкі часи легше переносити разом, ділячись своїм досвідом і переймаючи його в інших. Хорошоп поспілкуввся зі своїми клієнтами та розпитав їх про роботу під час війни. Мерчанти розповіли, як вони поверталися до роботи, з якими проблемами зіткнулися, що роблять для допомоги армії та багато іншого.
Інтернет-магазин одягу з авторськими принтами Dubhumans
Повернулися до роботи 14 березня. У нас невелика команда, тому ми змогли всіх зберегти та працювати у повному складі. Ми робимо принти на великому професійному принтері Epson F2000, якому потрібне якісне обслуговування та чорнила. Єдиний сервісний центр із розхідниками був у Харкові і нам пощастило, що він переїхав до Хмельницького.
З іншими етапами виробництва виникли проблеми. Тканина для шиття одягу найчастіше закуповувалась у Туреччині, але її ціна зросла, бо доставка по морю стала неможливою та логістика ускладнилася. Швейне підприємство, яке шиє нам продукцію, працювало з перебоями. Закуповувати готові футболки, як запасний варіант, ми не могли, тому що виробник закрився. А під час пошуку іншого постачальника, ми отримували одяг низької якості.
Незважаючи на всі проблеми, ми відновилися досить швидко та це допомогло нам у просуванні. Багато інтернет-магазинів досі не прийшли до тями, тому реклама в березні була дуже дешевою. Зараз реклама дорожчає з кожним днем, але ціна все ще помітно нижча за мирний час.
Під час війни, ми регулярно оновлюємо асортимент, тому що з’являється багато різних символів, кожен з яких дає ідеї для нової продукції. Тренди формуються майже щотижня і потрапити у вподобання покупців досить легко. Намагаємося своїм одягом підтримувати у хорошому настрої наших клієнтів та тих, хто їх оточує. 10% доходу інтернет-магазину віддаємо на допомогу армії.
Інтернет-магазин книжкового видавництва Nairi
Наше повернення до роботи залежало від можливості робити відправки через Нову Пошту та Укрпошту. Така можливість з'явилася в середині березня, і з 10 числа ми почали обробляти замовлення. Організаційних проблем не було — весь штат працівників зберігся, а наш склад у Києві не постраждав. Продовжуємо займатися SEO, тому що це наш основний канал просування. Додатково активно ведемо соцмережі, спілкуючись там із покупцями.
Асортимент паперових книг залишився незмінним, але кількість електронних книг збільшилася. Перші 15 днів повномасштабної війни ми безкоштовно відсилали всім охочим електронні книги. Люди могли читати у бомбосховищах чи продовжувати читати з дітьми книги, які довелося залишити вдома.
Інтернет-магазин спортивних товарів TeamSports
Повернулися на роботу через тиждень після початку повномасштабної війни. Наш склад знаходиться у м. Буськ, Львівської області, і він належить нам, тому до нього був вільний доступ. Перші замовлення розвозили власним транспортом, бо Нова Пошта не працювала. Час доставки збільшився та іноді на неї витрачалося більше тижня. Але головна складність у малій кількості продажів, через що суттєво зменшився рекламний бюджет. Також довелося тимчасово закрити офлайн-магазин. Скорочення не торкнулися працівників, але довелося перейти на віддалену роботу.
Нашим головним каналом просування був і залишається Google Shopping. Спочатку ми обходилися без реклами, але через 5-7 днів повернули її для поліпропіленових сіток, які використовуються як основа для маскувальних сіток. Поступово додаємо оголошення для інших товарів: м’ячів, тенісних ракеток, інвентарю для тренувань тощо.
Ціни залишили на рівні довоєнних, а сітки на потреби армії взагалі продавали за собівартістю. Намагаємось не підвищувати вартість, але робити це складно, тому що вона росте у постачальників. Почали збільшувати асортимент і додавати товари, які є актуальними під час війни — спальні мішки, каремати, тактичні рюкзаки. Плануємо знайти постачальника тактичного взуття та одягу. Крім того, хочемо розширити географію продажів та шукаємо варіанти розміщення наших товарів на маркетплейсах Польщі.
З першого дня війни наші працівники чергують на блокпостах. Допомагаємо армії фінансово, перераховуючи кошти на спорядження та допомогу пораненим. До війни ми користувалися багатьма російськими сервісами і вони зараз намагаються налагодити контакт. У відповідь ми скидаємо їм правдиву інформацію про війну в Україні з фото та відео свідченнями злочинів російської армії.
Інтернет-магазин одягу Golfstream
Відновили роботу приблизно через місяць війни. Потрібен був час на евакуацію працівників та перенесення складу із Харкова. Бізнес переїхав до безпечнішого міста, але виробництво залишилося в епіцентрі бойових дій. Неможливість працювати на повну змусила зменшити зарплату працівників.
Просуванням не займалися, доки не перевезли склад, зняли нові приміщення та запустили продажі. Щойно робота магазину відновилася, реклама працює постійно. Наша цільова аудиторія залишилася незмінною, тому нововведень у маркетингу не робили.
За весь час війни, стикалися здебільшого з рутинними складнощами. Найбільшою проблемою стало несподіване блокування рекламного профілю Facebook. Причиною була активність облікового запису в іншій геолокації. Після звернення до підтримки проблема досить швидко вирішилася.
Для підтримки продажів ми зробили великі знижки до 30%, а 10% доходу перераховуємо на військові потреби. Продаємо зараз виключно завдяки великим складським запасам, але їх вистачить лише на 2 місяці. Далі потрібно відновлювати виробництво у старому місті або переносити його до іншого місця.
Перша частина історій від мерчантів добігла кінця. Читайте другу частину статті про роботу українських інтернет-магазинів під час війни за посиланням.