- Що було до початку повномасштабної війни в Україні
- Перші тижні війни для українських бізнесменів
- Як вдалось впоратись з першими проблемами та що допомогло почати відновлення
- Період стабілізації e-commerce
- Осінь 2022 року
- Blackout
- Як завершився важкий 2022 рік
- Стан українського e-commerce навесні 2023
- Висновок
Хорошоп проаналізували, як рік повномасштабноЇ війни вплинув на український e-commerce. У нашій статті розповідаємо, як українському бізнесу вдалось вистояти та що допомогло швидко відновити діяльність.
Повномасштабне вторгнення росії майже повністю зупинило інтернет-торгівлю в Україні в лютому 2022 року. Всі представники e-commerce повинні були швидко адаптуватися до нових умов, щоб зберегти свій бізнес та мати змогу працювати і допомогти країні. До початку 2022 року, не існувало випадків, коли технологічно розвинена країна опинялась у стані масштабної війни і тому приклад України є майже унікальним. Хорошоп вирішили проаналізувати, як рік війни вплинув на український e-commerce і що саме допомогло впоратися та вистояти.
Що було до початку повномасштабної війни в Україні
Український e-commerce активно розвивався останні роки. За даними дослідження компанії CBR, наприкінці 2020 року, третина українців регулярно купувала в інтернеті — це 10,6 млн людей.
У 2021 році, згідно дослідження Google Smart Shopper, 73% опитаних заявили, що віддають перевагу покупкам в онлайні. Компанія Хорошоп теж відмічала рост мерчантів, які відкривали інтернет-магазини на нашій платформі. На початку 2022 року, на платформі було більше 3000 інтернет-магазинів, серед яких були представники бізнесу різних масштабів. Ми рахували загальну кількість замовлень, які вони генерували. До нападу росії в лютому, магазини обробляли близько 16−20 тисяч замовлень на день.
Перші тижні війни для українських бізнесменів
24 лютого 2022 року було важко зрозуміти, що треба робити, якщо ти власник бізнесу. Великі міжнародні компанії відразу припинили роботу, люди були розгублені, ситуація була вкрай складна для кожного українця.
За словами власника Rozetka, Владислава Чечоткіна, щомісячний оборот Rozetka впав з 4 млрд до 23 млн грн за перші три тижні бойових дій. Лінія фронту проходила в 3 км від складів компанії поблизу Києва, тому маркетплейс не міг обробляти замовлення, а точки видачі та магазини розграбовувалися і знищувалися окупантами. Загальний стан компанії теж був не на найвищому рівні — величезна кількість незакінчених будівель, великі зобовʼязання перед банком. Якщо навіть такий великий та розвинений бізнес з усіма своїми можливостями мав проблеми, то що казати про невеликих підприємців.
Система внутрішніх перевезень значно ускладнилася, було зруйновані склади і термінали деяких логістичних операторів, зокрема Нової Пошти.
На тих відділеннях, що намагались працювати, утворилися величезні черги, а терміни доставки стали геть непередбачуваними. Хаос в країні призвів до того, що посилки губилися або ж їх просто не забирали покупці, яким було не до своїх замовлень.
За статистикою від Нової Пошти, в перший тиждень війни обсяги перевезень впали з 1 млн відправлень на день до 50 тисяч. Таке падіння було напряму пов’язано із зупинкою роботи інтернет-магазинів та маркетплейсів. Адже, за нормальних умов, 70% перевезень Нової Пошти — це інтернет-замовлення.
На відміну від внутрішніх перевезень, які хоч якось працювали, міжнародна логістика колапсувала. Авіасполучення припинилося, а морські порти заблокували окупанти. Поставки товарів звелися до автоперевезень, що значно дорожче та довше, ніж схеми постачання, до яких звикли підприємці. Значна кількість інтернет-магазинів перейшла на продаж товарів з існуючих запасів, яких вистачило б на 1−2 місяці. Здавалося, що далі буде тільки гірше, але бажання працювати та підтримувати Україну, забезпечуючи клієнтів необхідними товарами, виявилося сильнішим за всі негаразди.
Як вдалось впоратись з першими проблемами та що допомогло почати відновлення
Окрім бажання працювати, головним двигуном e-commerce стала логістика, яка, всупереч усім прогнозам і труднощам, продовжила функціонувати. Після перших важких тижнів війни, коли було неможливо зрозуміти, що взагалі буде далі, потрохи почала оживати інтернет-торгівля. Це стало можливим завдяки тому, що великі логістичні оператори країни продовжили працювати. Наприкінці березня Нова Пошта перевозила вже 350 тисяч посилок на добу, 60% з яких були інтернет-замовленнями.
Подякувати за відновлення також варто малому бізнесу. Підприємці швидко повернулися до роботи, у порівнянні з великими компаніями, та почали власноруч рухати український e-commerce вперед. Закриття багатьох офлайн-магазинів вплинуло на зростання попиту в інтернет-магазинах. Українцям, хто раніше не купляв онлайн, довелось йти в інтернет-магазини майже за усім необхідним.
Незважаючи на те, що деякі компанії втратили доступ до складів та мали труднощі з постачанням товарів, багатьом ці проблеми вдалось вирішити. Особливо це стосується невеликих компаній, тому що розмір їх бізнесу дозволяє швидко реагувати і змінювати процеси. Окремим продавцям навіть не довелося переносити склад, тому що товари малогабаритні і зберігаються вдома — це дозволило відновити роботу через 1-2 тижня після початку війни. Наприклад, власник інтернет-магазину товарів для дому Optiym розповів нам, що повернутися до роботи вдалося у середині березня.
На роботу повернулися майже всі робітники. Ситуація на той момент була складною — накопичилися неоплачені податки, рахунки за інтернет-магазин та рекламу. Після відкриття продажів було замало та виникали думки повторно закрити магазин. Але через тиждень ситуація змінилася на краще. До кінця березня вдалося погасити рахунки за рекламу та сайт, який платформа не блокувала, пішовши нам на зустріч.
В багатьох випадках, повернення інтернет-магазину до роботи залежало від місцезнаходження продавця. Підприємці, які розташовувалися в областях не охоплених бойовими діями, зупиняли продажі лише на декілька днів. Деякі навіть відновили роботу раніше, ніж оговталася пошта, тому перший час розвозили замовлення особистим транспортом. Наприклад, інтернет-магазин спортивних товарів TeamSports:
Наш склад знаходиться у м. Буськ, Львівської області, і він належить нам, тому до нього був вільний доступ. Перші замовлення розвозили власним транспортом, бо Нова Пошта не працювала. Час доставки збільшився та іноді на неї витрачалося більше тижня.
Важче було підприємцям, які знаходилися безпосередньо у зоні бойових дій. Вони мали перенести склади та евакуювати співробітників у безпечне місце. Як показує досвід, в середньому передислокація тривала близько місяця. Для пришвидшення відновлення, магазини перевели частину робітників на дистанційну роботу. Таким чином люди могли працювати, знаходячись у безпечному та зручному місці.
Поки великі гравці вирішували свої проблеми та не використовували платну контекстну рекламу — у магазинів з невеликим бюджетом з’явилися нові можливості. Швидке повернення до роботи надало їм перевагу в просуванні. Вони стали більш помітними і просувалися за запитами, де раніше була надто висока конкуренція та вартість реклами. Підприємці розповідають, що, наприклад, ціна кліку в Google Shopping в березні минулого року була в 4 рази нижчою, ніж зазвичай.
У великих компаній тим часом були свої проблеми. Власник маркетплейсу Rozetka прямо на особистій сторінці у Facebook отримував від великих постачальників питання про погашення боргів. Його відповіді були доволі депресивними: «якщо будемо існувати — розрахуємося». Ситуація виявилась настільки складною, що довелося скоротити більшість співробітників, наприклад, майже всю команду розробки.
Позитивні зміни для Rozetka з’явилися в квітні, коли українська армія відкинула загарбників від Києва та з півночі країни. Наприкінці травня 2022 року, маркетплейс відновив роботу 200 з 270 точок видачі по всій країні. А до роботи повернулася половина співробітників з восьмитисячної команди, яка була до війни. За словами власника майданчика, одним з головних факторів стало масове повернення продавців на маркетплейс.
Стагнація ринку зберігалась майже до середини березня, коли продавці стали активно відновлювати роботу. Наприкінці березня інтернет-магазини змогли вийти на рівень 35-40% від кількості замовлень до початку війни. Поступове зростання тривало протягом всього квітня і показник виріс до 60% замовлень. На відновлення попиту і бізнесу загалом впливали позитивні новини з фронту. В особливості, звільнення Київської області та північних регіонів. Справжній прорив стався в травні, коли за три тижні продавці закріпилися на рівні 85% від показників довоєнного часу. Це був чудовий результат, враховуючи що війна тривала, а починати довелося майже з нуля.
Період стабілізації e-commerce
У червні 2022 року зростання активності продовжилося, але кількість замовлень все ще не сягнула довоєнних цифр. Продажі трималися на рівні 85-90% від показників довоєнного часу. У цей період, українські військові почали використовувати РСЗВ Himars, що дозволило уповільнити дії російської армії. З деяких ділянок ЗСУ відступали, але в цілому це не відобразилося на роботі e-commerce. У липні-серпні зростання замовлень припинилося і до кінця серпня продажі трималися на позначці 90% від кількості довоєнних замовлень.
Осінь 2022 року
Восени 2022 ЗСУ розпочали контрнаступ і змогли визволити більшу частину Харківської області та Херсон, які були в окупації з кінця лютого. Ми спостерігали, як кількість замовлень збільшується, а місцеві бізнеси відновлюється. Логістичні оператори максимально швидко повертались до роботи у деокупованих містах, що сприяло розширенню географії інтернет-торгівлі.
Великі компанії, які на початку війни припиняли діяльність, стали потроху повертатись, але деякі бренди досі так і не заявили, коли саме відновлять роботу. Їхня пасивність відкрила нові можливості для малого бізнесу, бо його не зупиняє відсутність авіасполучення і перевантажена митниця. При цьому попит в країні сягнув високого рівня для більшості товарів. Українці продовжили жити, купувати необхідні речі для себе і для армії.
Blackout
У вересні росія почала наносити удари по критичній інфраструктурі України. Це стало ще одним викликом для українців. Перші ракетні обстріли 11 вересня спричинили відключення електропостачання у декількох областях України, але його вдалось відновити досить швидко. У жовтні удари стали частішими та більш масованими. Росіяни використовували крилаті ракети та ударні БПЛА, якими цілила в об’єкти енергетичної інфраструктури.
Хоч українське ППО працювало ефективно, збиваючи 70-80% ракет та БПЛА, але все ж таки обстріли частково сягали цілей. Тільки за жовтень відбулося три масованих удари, внаслідок чого десятки важливих енергетичних об’єктів були пошкоджені. Цей терор похитнув енергосистему України. Почались проблеми зі світлом, зв’язком та водою, але фахівці намагались зробити все можливе, щоб відновити роботу об’єктів. Задля стабілізації енергосистеми, енергетики були змушені застосовувати відключення світла, які ставали частішими.
Цього було недостатньо росії, тож атаки тривали надалі. Після чергового обстрілу 15 листопада, було виведено з ладу майже половину енергосистеми України, а через тиждень обстріл призвів до зупинки всіх АЕС. У Києві на деякий час припинив працювати громадський транспорт, затримувались потяги, не було світла та води.
В таких умовах український e-commerce все одно продовжував свою роботу. Під час блекаутів, значно знижувалась відвідуванність інтернет-магазинів через відсутність зв’язку та інтернету. Але після появи світла трафік підіймався та кількість продажів наздоганяла те, що не продалось під час блекауту. Наприклад, 25 листопада відбулась Чорна П’ятниця і це був найкращий день по замовленням з початку війни у лютому.
Більшість компаній не відразу пристосувалися до роботи в існуючих умовах і на початку осені просто чекали, коли з’явиться електроенергія, щоб повернутися до роботи. Але вже у жовтні стало зрозуміло, що попереду складні часи, а отже до них треба пристосуватись. Наразі майже у кожного бізнесу в Україні є все необхідне для автономної роботи — генератори, портативні зарядні станції, джерела безпровідного живлення, павербанки та старлінки.
Як завершився важкий 2022 рік
Грудень в Україні — це традиційний різдвяний шопінг і e-commerce завжди показував відмінні результати у попередні роки. У 2022 році було важко спрогнозувати рівень святкових продажів. Ніхто не міг передбачити настрій покупців, які намагались балансувати між обстрілами, проблемами з електроенергією і звичайним життям. Попри все, грудень став найуспішнішим місяцем для e-commerce у 2022 році. Українці хотіли порадувати близьких і друзів подарунками, а інтернет-магазини їм у цьому допомогли. Рекордний рівень замовлень був зафіксований 26 грудня, незадовго до Нового року.
У січні 2023 росія здійснила ще декілька масованих обстрілів по енергетичній інфраструктур. Це, звісно, відобразилось на продажах у день атаки, але наступного дня замовлення повертались до звичного рівня. Ми спробували відобразити на графіку ключові події перебігу війни, де можна побачити, як кількість замовлень змінювалась в залежності від ситуації на фронті і не тільки.
Стан українського e-commerce навесні 2023
Загалом український e-commerce проявив себе якнайкраще у 2022 році. Бізнес доволі швидко адаптувався до дуже складних умов воєнного часу та почав поступово відновлюватися. В 2023 році українській бізнес продовжує генерувати нові ідеї та покращувати свій сервіс. Багато хто з українських компаній розвивається не тільки в Україні, але й за кордоном. Наприклад, Нова Пошта відкрила декілька відділень у Польщі та Литві.
Ми продовжили слідкувати за кількістю замовлень, які генерують інтернет-магазини на нашій платформі. Після піку замовлень напередодні 8-го березня, під кінець місяця українці стали менше купувати в інтернеті. Натомість кількість онлайн-замовлень майже на чверть більша, ніж була до початку повномасштабної війни. Це ще один доказ того, що наскільки б важко не було вести бізнес під час війни — це цілком можливо.
Висновок
Український e-commerce продемонстрував здатність працювати й розвиватися за будь-яких умов, задовольняючи попит та потреби населення. Стало очевидним, що ринок може функціонувати навіть у період повномасштабної війни, якщо логістична і банківська системи продовжують свою роботу.