Продажі зростають, середній чек збільшується, проблеми пов’язані з війною залишаються – так можна коротко описати 2024 рік для більшості українських інтернет-магазинів. Читайте нашу статтю і дізнавайтесь результати щорічного дослідження роботи українського e-commerce від Хорошоп.
Хорошоп провів щорічне опитування своїх клієнтів, щоб дізнатися яким був минувший рік для їхнього бізнесу. Забігаючи наперед, можемо сказати, що, попри всі труднощі, український e-commerce зберігає позитивні тенденції та адаптується до існуючих умов. Детальніше про це читайте в нашому дослідженні, участь в якому взяли більше 300 інтернет-магазинів.
Загальні враження від роботи у 2024 році
Перед тим як вивчати конкретні факти та статистику, ми захотіли дізнатися загальні враження підприємців від роботи в 2024 року. Ми запропонували їм оцінити за десятибальною шкалою рівень їх задоволеності від отриманих результатів. Невдалим рік виявився лише для 16% опитаних, які поставили оцінку до 4 балів. Більшість же підприємців оцінили рік позитивно – 60% дали оцінку від 5 до 8 балів. А для 24% рік виявився максимально успішним – вони оцінили його на 8-10 балів.
Як змінилися продажі та середній чек
Хорошоп протягом року відслідковує загальну кількість замовлень, які генерують інтернет-магазини платформи. В 2024 році всі наші клієнти в середньому генерували 35 000 замовлень на день. З січня і до середини осені продажі зберігалися на стабільному рівні, але під кінець року вони стрімко зросли. Пік замовлень прийшовся на Чорну П’ятницю – в цей день магазини обробили 53 774 замовлення. Загалом за 2024 рік інтернет-магазини на Хорошопі обробили більше 13 мільйонів замовлень.
Для порівняння, у 2023 році в середньому на день було 25 тисяч замовлень, а на піку 26 грудня – близько 48000 замовлень.
Ми запитали власників магазинів як змінилися їхні продажі за рік. Три чверті опитаних побачили зростання та лише 25% не відчули позитивних змін у кількості замовлень. А для майже 18% замовлення зросли на третину.
Додатково підприємці розповіли нам про зміни в розмірі середнього чеку. Для 45% чек зріс, у 17% – зменшився, а 38% бізнесів – не зафіксували суттєвих змін.
Також ми поцікавились в яких нішах працюють інтернет-магазини, які приймали участь у опитуванні. Найпопулярніші категорій – це товари для дому та одяг/взуття. Далі йдуть обладнання та інструменти та краса/здоров’я. Варто відмітити, що жодна з ніш не має критичної переваги над іншими, що вчергове доводить – успішно продавати можна майже будь-які товари.
Маркетинг та просування — як це було у 2024 році
Google Shopping вже кілька років поспіль залишається найефективнішим і найпопулярнішим каналом просування для інтернет-магазинів. З невеликим відставанням від Google Shopping, на другому місці – органічний трафік, який приносить 46,5% продажів. Третій за популярністю канал продажів – це маркетплейси, на них продають 29,6% опитаних магазинів. З цікавих трендів відмічаємо зростання ролі SMM та інфлюенс-маркетингу – сумарно майже 23% підприємців користуються цими інструментами для продажів.
А от роль акцій продовжує залишатися незначною. Лише 53,5% опитаних влаштовували сезонні розпродажі або приймали участь у Black Friday.
На які зміни наважилися підприємці у 2024 році
2024 рік став роком розширення асортименту – 67% опитаних прийняли це рішення. Також більше половини підприємців збільшили рекламні бюджети. Серед інших змін:
-
використання нових каналів просування;
-
масштабування бізнесу, зокрема розширення команди та відкриття нових інтернет-магазинів;
-
оптимізація робочих процесів;
-
інтегрування CRM-системи;
-
скорочення витрат на просування.
Примітно, що українські інтернет-магазини досі обережно ставляться до продажів за кордоном – лише 4% бізнесів почали працювати на експорт. Такий же показник був у минулому році.
З якими труднощами у веденні бізнесу зіткнулися у цьому році?
Попри активний розвиток ринку, підприємці зіткнулися з серйозними викликами, які впливали на продажі, операційну діяльність і маркетинг. Головною проблемою року залишалася війна та її наслідки – 62% опитаних заявили про це. Регулярні відключення електроенергії, обстріли, проблеми з логістикою та мобілізація працівників змушували бізнес шукати альтернативні рішення.
Другим за значимістю викликом стало падіння попиту, яке відзначили 53% підприємців. Це напряму пов’язано зі змінами у поведінці покупців, які стали більш обережними у витратах. Не менш суттєвою проблемою стало зростання закупівельних цін, що відмітили 51%, та посилення конкуренції – на це поскаржилися 32% опитаних. Інші проблеми 2024 року:
-
блокування Google Shopping;
-
кадровий дефіцит;
-
демпінг від конкурентів;
-
проблеми з рекламою у Facebook та блокування рекламних кабінетів Meta;
-
загальна криза та втома.
Про плани на 2025 рік
Попри виклики, з якими зіткнувся український e-commerce у 2024 році, більшість підприємців налаштовані на розвиток. Бажання розширити бізнес висловили 67% власників інтернет-магазинів. Серед потенційних напрямків розширення вони назвали вихід на закордонні ринки та відкриття офлайн-магазину.
Бажання припинити діяльність мають близько 3% та стільки ж людей задумуються над кардинальними змінами в бізнесі. Вони хочуть змінити нішу та асортимент, що може бути пов’язано зі зміною попиту. Ще 28% підприємців зізналися, що працюватимуть без чіткого плану, реагуючи на ринкові зміни в режимі реального часу.
Висновок
2024 рік в українському e-commerce був позитивно-стриманим. Інтернет-магазини показали розвиток, зокрема збільшили продажі та середній чек. Втім рік також супроводжувався складними викликами, частина з яких вже стали в деякому сенсі хронічними. Головне, що попри все підприємці продовжують рух вперед і Хорошоп, як завжди, вам буде в цьому допомагати.

Дякую за цікаву статтю