Хорошоп продовжує вивчати польський e-commerce та порівнювати його з українським ринком. Раніше ми розповіли, як вийти на ринок Польщі, а в цій статті детально розповімо про польські сервіси доставки. Ви дізнаєтесь про особливості доставки товарів в Польщі, польських поштових операторів та умови їх роботи.
Хорошоп продовжує вивчати польський e-commerce та порівнювати його з українським ринком. Раніше ми розповіли, як вийти на ринок Польщі, а в цій статті детально розповімо про польські сервіси доставки. Ви дізнаєтесь про особливості доставки товарів в Польщі, польських поштових операторів та умови їх роботи.
Ринок поштових послуг у Польщі
На ринку поштових послуг у Польщі представлено понад 100 компаній. Така кількість операторів пов'язана із високим попитом поляків на послуги доставки. Помірне зростання ринку спостерігалося протягом останніх років, але особливий стрибок стався в 2020 році, коли почалася пандемія Covid-19. У людей виник неабиякий попит на кур'єрські доставки та темпи розвитку ринку прискорилися майже вдвічі. За прогнозами, у найближчі роки обсяг кур'єрських відправлень може зрости до 750 мільйонів посилок на рік.
За даними управління електронних комунікацій Польщі, в 2021 році сильно зросла вартість ринку поштових послуг. Причиною стало розширення сектору кур'єрських доставок. Компанії, що надають кур'єрські послуги, збільшили свої доходи на 1,4 млрд злотих — це приблизно на 20% більше, ніж у 2020 році. Обсяг кур'єрських перевезень збільшився на 141 млн відправлень, а щодня доставляється понад 2 млн посилок.
Порівняння польських та українських особливостей доставки
На польському ринку працюють як локальні поштові оператори, так і великі світові компанії. Міжнародні компанії мають помітну частку ринку, але місцевий бізнес складає їм конкуренцію. Польські оператори вже досить розвинені, щоб працювати в інших європейських країнах. На відміну від України, у Польщі немає явного монополіста — компаній багато і вони працюють у конкурентному середовищі.
Згідно звіту Gemius про польський e-commerce, у сегменті кур'єрської доставки найчастіше вибирають компанію InPost — нею користуються 37% людей, а світові гіганти DPD та DHL на другому та третьому місці.
Українські служби доставки максимально клієнтоорієнтовані та працюють 7 днів на тиждень. Якщо у нас нікого не здивуєш тим, що найбільші поштові оператори працюють у неділю, то у Польщі практично ніхто не працює у вихідні. Тільки деякі компанії мають можливість доставити посилку в будні, але це збільшує вартість їхніх послуг.
Кожен польський оператор має неочевидні доплати поза базовою вартістю відправлення, особливо — для бізнес-клієнтів. У багатьох операторів навіть за перезважування посилки потрібно платити додатково. Ускладнює доставку прорахунок посилки, який у поляків займає тривалий час і складається з великої кількості пунктів.
За статистикою Gemius, найпопулярніші способи доставки з інтернет-магазину в Польщі — це доставка в поштомати та кур'єрська доставка додому. У Польщі дуже розвинена мережа поштоматів і це хороша альтернатива для отримання посилки у будь-який час. В Україні ж поштомати не такі популярні та в нас віддають перевагу доставці до відділень.
Поштові оператори Польщі
InPost
InPost — польська компанія, яка робить акцент на розвитку мережі поштоматів. Офіційно у оператора понад 16 000 поштоматів по всій Польщі. Поштомати працюють як повноцінне поштове відділення і використовуються для отримання або відправки посилок. Також компанія розширюється в рамках ЄС та торік реалізувала міжнародне відправлення. У 2021 році InPost доставила 517,6 млн посилок, з яких 424,3 млн у Польщі.
InPost пропонує тарифи окремо для бізнесу та приватних осіб. Вартість для посилки мінімального розміру 80x380x640 мм — 10,19 злотих для бізнес-клієнта та 14,69 злотих для приватної особи. Крім розміру посилки вартість залежить від типу відправки. Для повернення відправлень немає спеціальних умов та потрібно сплачувати повну вартість.
InPost має спеціальний тариф для продавців на маркетплейсі Allegro. За його умовами, вартість відправлення мінімальна і не залежить від ваги, але продавцю потрібно відправляти не менше 5 посилок на день. Якщо посилок буде менше, то доведеться заплатити невеликий штраф.
DPD
DPD — великий холдинг родом із Франції, який працює в 50 країнах світу і має 70 000 точок видачі. На польський ринок вийшли в 2002 році, а у березні 2022 року відмовилися від роботи в Росії через агресію проти України. Сумарний обіг холдингу 8,4 млн посилок на добу або 2.1 млрд на рік. Для порівняння — 2021 року Нова Пошта доставила 372 млн посилок.
Вартість доставки залежить від ваги та є багато варіантів розрахунку ціни. Мінімальна вартість відправки посилки до 0,5 кг — 13,99 злотих. Вартість доставки кур'єром формується як доплата до базової ціни. Для бізнесу є вигідний тариф, в якому повернення посилки оплачується за мінімальною ціною. Але будьте готові до низки платних опцій. Наприклад, якщо посилку потрібно отримати у суботу чи інший певний час — буде доплата. Для уточнення деталей, DPD має службу підтримки, яка відповідає досить швидко.
Інтернет-магазин Rechidorechi працює в Польщі та поділився своїм досвідом використання DPD:
Ми використовуємо лише DPD для доставки з нашого інтернет-магазину. Вони надали нам вигідні тарифи, які відрізняються від стандартних, тому що ми обіцяли їм велику кількість відправлень. Важливо, що це одна з найвідоміших служб доставки в Польщі, як Нова Пошта в Україні, і люди звикли нею користуватися. Хоча це не є головним для нас. Ми вибрали DPD з кількох причин: тарифи, зручність роботи та легкість інтеграції. Явних недоліків у обслуговуванні не виявили. Якщо порівнювати з Новою Поштою, то сервіс і загалом робота з DPD приблизно на одному рівні.
Poczta Polska
Poczta Polska — національний поштовий оператор, який має 7 600 офісів, філій та поштових агенцій по всій Польщі. Poczta Polska пропонує вид доставки Pocztex — це кур'єрська служба, яка доставляє посилки додому або в одну із 17 000 точок самовивезення. Серед них є поштомати, які розташовані у супермаркетах Biedronka та Lewiatan. Одна з переваг Pocztex у тому, що половина точок самовивозу працюють у вихідні та посилку можна забрати у будь-який день.
Вартість відправлення залежить від ваги та оцінної вартості. Для посилки вагою до 20 кг та габаритами 90х400х650 мм доставка до поштомату коштує від 12,5 злотих, у точку самовивезення — від 13 злотих, кур'єром додому — від 14 злотих.
GLS
GLS — всесвітньо відома компанія, яка працює у Польщі з 2005 року. Оператор представлений у 41 країні, але має значно менший обсяг перевезень, ніж DPD. У 2021 році компанія перевезла 840 млн відправок. На сайті GLS багато різноманітної інформації, в якій легко загубитися. Навіть тарифи на доставку знайти на ньому складно, тому перше враження про оператора може бути сумнівним.
GLS має складну схему розрахунку вартості відправки — потрібно заповнити велику кількість характеристик для отримання остаточної ціни. Тариф на доставку залежить від розміру посилки, який розраховується як сума найбільшої та найменшої сторони, при сумі трьох сторін не більше 300 см. Вартість відправки для посилки вагою до 0,5 кг та розміром до 35 см — 15,98 злотих. Також у оператора багато опцій та послуг за додаткову плату. Загалом цінова політика GLS дуже подібна до DPD.
UPS
UPS — глобальною компанією зі штаб-квартирою в США, яка працює в 220 країнах. UPS має незручний сайт, де потрібно прораховувати окремо кожну посилку. Калькулятор для розрахунку вартості містить велику кількість полів. Відправнику потрібно пройти три етапи заповнення даних та починати кожен розрахунок із чистого аркуша. В результаті, ви отримаєте від 3 до 10 тарифів для різних типів доставок.
Більшість тарифів UPS дорожчі, ніж у інших польських операторів, і лише деякі з них відповідають середньоринковим. Наприклад, є тарифі вартістю в декілька тисяч євро за невелику посилку. Прорахувати вартість послуг UPS для своїх товарів можна за посиланням.
Furgonetka
Furgonetka — логістична компанія, що працює в Польщі з 2010 року. Сервіс виконує роль поштового агрегатора та надає можливість відправки за допомогою 12 різних операторів. Оформити посилку можна прямо на сайті, а потім її забере кур'єр. Також компанія має свої кур'єрські пункти та поштомати Furgonetka BOX. Сервіс пропонує індивідуальні тарифи для інтернет-магазинів, а вартість відправлення залежить від кількості посилок, які ви надсилаєте за місяць.
Висновок
На ринку Польщі великий вибір поштових послуг та будь-який продавець знайде умови, які його влаштують. Вам знадобиться деякий час, щоб розібратися в особливостях польських поштових операторів та звикнути до їхньої цінової політики. Якщо у вас виникли питання щодо доставки товарів або в цілому по роботі інтернет-магазину в Польщі, то приєднуйтесь до чату в Telegram від Хорошоп. У ньому продавці діляться своїм досвідом міжнародних продажів та обговорюють зарубіжний e-commerce.