Маркетинг-мікс — це набір інструментів та процесів, які визначають позиціонування компанії на ринку. Маркетинг-мікс характеризує маркетингову стратегію компанії. Завдяки ньому бізнес формує свій публічний образ, отримує ідентичність та впорядковує маркетингову діяльність. У класичному форматі маркетинг-мікс представлений моделлю 4P, яка складається з чотирьох компонентів:
- Product — товар, який компанія пропонує клієнтам та все, що з ним пов'язане. Цей компонент охоплює будь-які точки взаємодії споживача із товаром. Наприклад, ширину асортименту, консультацію у виборі товару, якість, гарантійне обслуговування, повернення та обмін, ремонт;
- Price — цінова політика компанії. Враховує ціни у конкурентів та постачальників, маржинальність товарів, собівартість, знижки, умови розстрочення. Допомагає сформувати привабливі ціни для покупців та вигідні для продавця;
- Place — канали продажів компанії та способи реалізації товару. Враховує всі процеси, пов'язані з організацією продажів;
- Promotion — просування товарів на ринку. Визначає комунікацію компанії з клієнтами, інформування аудиторії про товари, способи просування та види реклами.
Компанії, які опрацьовують кожен із компонентів у комплексі, формують свої цінності та ідентичність, які відрізняють їх від інших. Клієнти бачать злагоджену роботу компанії і отримують кращий користувальницький досвід. Як би клієнти не взаємодіяли з компанією, вони завжди бачитимуть певний стандарт у роботі, який не змінюється залежно від процесу. Завдяки цьому бізнес отримує перевагу над конкурентами, які працюють хаотично
Якщо компанія займається наданням послуг, а не продажем товарів, її маркетинг-микс змінюється. До чотирьох класичних компонентів моделі 4P додаються ще три:
- People — люди, які користуються послугами та взаємодіють із компанією;
- Process — схема надання послуг. Описує, яким чином компанія надає послугу і що саме отримують клієнти;
- Physical Evidence — умови, в яких клієнти отримують послугу. Визначає зручність клієнтів та створення атмосферності.
Компанії також можуть визначити власні компоненти маркетинг-міксу, які не входять у класичну модель. Все залежить від ніші, в якій працює компанія, та від особливостей цільової аудиторії.