Фокус-група — це метод маркетингових досліджень, який дозволяє дізнатися думку цільової аудиторії про продукт, послугу або бренд. Фокус-група складається з людей, які обговорюють запропоновану ним тематику та діляться своєю думкою з компанією. Зазвичай метод використовується на етапі розробки нового рішення або внесення кардинальних змін до існуючого продукту. Фокус-групи застосовуються для різних цілей:
- вивчення переваг цільової аудиторії;
- виявлення слабких місць у продукті;
- отримання інформації для доопрацювання продукту;
- прогнозування успішності виходу ринку;
- аналіз конкурентів.
Фокус-групи організовують маркетингові дослідні компанії, рекламні агенції та/або виробники. Крім маркетологів, до процесу можуть бути залучені соціологи чи психологи. Мета створення фокус-групи — отримати зворотний зв'язок від потенційних чи існуючих клієнтів. Зазвичай фокус-групи складаються із 6-10 осіб, які відповідають певним критеріям вибору. Наприклад, вік, стать, соціальний статус, професія тощо. Іноді учасники групи можуть бути відібрані випадковим чином.
У ході фокус-групи учасникам дають тему, яку вони мають обговорити. Наприклад, їхня думка про новий продукт, дизайн упаковки і т.д. Для отримання цінної інформації, група має бути максимально об'єктивною і вільно висловлювати будь-які думки щодо продукту. Обговорення не обов'язково буде компліментарним і компанії потрібно спокійно сприймати критику учасників.
Залежно від способу проведення, в обговоренні фокус-групи може брати участь модератор. Він буде ставити необхідні питання, стежити, щоб обговорення йшло у потрібному руслі та стимулювати дискусію. Сама фокус-група може бути організована в онлайні або під час особистої зустрічі учасників. За результатами обговорення, компанія, яка проводила фокус-групу, складає звіт. З цього звіту бізнес зможе зробити висновки щодо своїх подальших рішень. Фокус-групи можуть бути корисні як для великих, так і для невеликих компаній, які хочуть отримати відгуки про свої продукти чи послуги.